Anmärkning <itemDescription> |
-
"Altarskåpet - deponerat från Statens Historiska Museum - har ursprungligen tillhört kyrkan. Det är utfört i Antwerpen omkring år 1510 och torde ha tillförts kyrkan i samband med en ombyggnad av denna...
Visa hela
"Altarskåpet - deponerat från Statens Historiska Museum - har ursprungligen tillhört kyrkan. Det är utfört i Antwerpen omkring år 1510 och torde ha tillförts kyrkan i samband med en ombyggnad av denna vid 1500-talets början" [...] "Kyrkans förnämsta prydnad utgöres otvivelaktigt av det ståtliga altarskåpet, numera återbördat till kyrkan såsom deposition från Statens historiska museum. Särskilt gynnsamt belys av ljuset från korfönstret utgör det med målningarnas rika färger och det livliga spelet av ljus och skugga över skulpturerna den bästa fond för kyrkorummet och och det vackraste och värdigaste blickfång, som man gärna kan tänka sig. De små scenerna längst ned framställa: Bebådelsen, Marias och Elisabeths möte, Jesu födelse, Tre konungars tillbedjan, Omskärelsen och Frambärandet i templet. Som kontrast mot dessa idylliska scener från Jesu barndom stå i det övre registret och på de målade dörrarna, scener ut det skakande drama, som avslutade Frälsarens jordeliv: Gisslandet, Bespottelsen, Törnekröningen, Korsbärningen, Korsfästelsen, Nedtagningen från koret, Gravläggningen och Himmelsfärden. I de målade scenerna märkes en tydlig strävan att ge illusion av rum, t. ex. genom de perspektiviskt tecknade rutgolven; människor äro ofta återgivna med skarpsynt, ibland nästa karikatyrartad realism. Det är tydligt, att detta altarskåp står på gränsen mellan gotik och renässans. Här och var, t. ex. i scenen med Maria och Elisabet, ser man på fotplattan et inbränt märke i form av en utbredd hand, staden Antwerpens fabrikationsstämpel. Skåpet är sålunda tillverkat i nämnda stad, och såsom bland annat av dräkterna framgår, omkring år 1510, skulpturerna i en ateljé, målningarna i en annan. Målningar och sniderier från dessa bägge ateljéer äro icke ovanliga i Sverige. Antependiet, vari använts en synnerligen vacker brokad från 1700-talet, och altarbrunet äro komponerade av textilkonstnärinnan Sofia Widén" /Ur Frustuna kyrka (1944) sidan 10-11
Stäng
|