Lastbilar använda i väghållning började bli vanliga på 1920-talet, då de efterhand slog ut hästtransporterna. Vid vägväsendets förstatligande 1944 övertog verket från vägdistrikten 1125 lastbilar, varav Scania-Vabis 646 st och Volvo 367 st.
För det tunga arbetet på vägarna, transport och spridning av sand och lut, sladdning och snöplogning har Väg- och Vatten över 800 Scania-Vabisvagnar i bruk. (1950)
Den 50%-iga luten utspädes med sin dubbla mängd vatten och sprides med vattenvagnar å vägbanan, som dessförinnan bör vara så dammfri och jämn som möjligt. Lutvattnet har ljusbrun färg och svag syrlig lukt. (1928)
Lastbilen är ett väghållningsfordon, som användes för transporter, sandning, snöplogning och liknande uppdrag. Det var ett modernt fordon med dubbla glas med värmeslingor i framrutan för att man skulle kunna se när man arbetade, annars kom det snö upp och skymde sikten.
Inköpt av vägförvaltningen, Uppsala län 1951, såld 1962-04-27 för 2.000 kr. Motoreffekt: 135 hkr, 6 cylindrar. Utdrag ur fordonsregistret finns.
Fordonet ägdes och användes av Vägförvaltningen som sålde det 1962. Det kördes som väghållningsfordon Uppsala län, i Skärplinge eller Älvkarleby.
Under den period fordonet användes, fanns ofta en spetsplog och en sidovinge, vilka inte gick att byta. Fordonet är utrustat med Trevägstipp, dock inte med styrservo.
Fordonet totalrenoverades 1987-89 till s k originalskick och återgick samtidigt till originalkulör.
Plog finns från Mähler, såväl vänstermonterad sidovinge som förplog.