Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1943 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Västmanland, Västerås, Västerås |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Elektrisk lastbil av typ SEA (Svenska Elektrobil AB) som från 1943 under andra världskriget rullade på bl a Eskilstunas gator. Eftersom det rådde stor brist på bensin, var det viktigt att ett alternativt drivsystem togs fram för att bland annat klara av mindre transporter inom verkstäder och tätorter. Många av lastbilarna användes för Aseas interna transporter. Men särskilt under kriget, kördes ...
Visa hela
Elektrisk lastbil av typ SEA (Svenska Elektrobil AB) som från 1943 under andra världskriget rullade på bl a Eskilstunas gator. Eftersom det rådde stor brist på bensin, var det viktigt att ett alternativt drivsystem togs fram för att bland annat klara av mindre transporter inom verkstäder och tätorter. Många av lastbilarna användes för Aseas interna transporter. Men särskilt under kriget, kördes de även av andra företag. Speciellt runt Västerås blev de vanliga. Centrallasarettet hade dem, liksom Centrala flygverkstaden, Bolinder-Munktell (BM), Eskilstuna Bryggeri Vattenfall och Andelsslakteriet. Ursprunget till SEA-bilen går tillbaka till ca 1925 då ASEA hade ritningar till en prototyp klara. ASEA-bilen visades upp 1927 som en lastbilsversion. Den kunde lasta 2,5 ton och hade en toppfart av ca 25 km/tim. I början av 1940-talet startade SEA som en avdelning inom ASEA för att montera elbilar på en bilram tillverkad av Volvo. I Eskilstuna stod företaget Luth & Rosén för sammansättningen. Det saknas uppgift om hur många fordon företaget kom att leverera. Idag finns endast ett fåtal av dessa bilar kvar. Årsmodell 1943 klarar att lasta 850 kg och har en toppfart på ca 30 km/tim. Bilen har renoverats i kördugligt skick med stor hjälp av ABB och dess serviceverkstad i Eskilstuna. Batterierna som levererats av Tudor består av fyra seriekopplade 12 V batterier vilka ger sammanlagt 840 Ah. I övrigt har bilen ett 24 V elsystem som har helrenoverats. Lastbilen har liten aktionsradie, låg maxhastighet, klen backtagningsförmåga, stora anskaffningskostnader och dåliga framkomstmöjligheter i frost och snö. Aktionsradien uppgavs vara 65-100 km på en laddning med snitthastighet 25-35 km/tim. Det framhölls dessutom att fordonet inte var lämpligt för landsbygd eller längre sträckor, utan främst för städer och större industrier. Bilen kan köras och visas upp genom att den ingår i museets Handling collection.
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
El lastbil, fabrikat ASEA, Typ EBV 10/11, Chassinr 182, årsmodell 1945, Registreringsnummer GDN353. Totalvikt 2600 kg. Hytten har skylt märkt "AB Hägglund & Söner, Örnsköldsvik". Bilen har ägarskylt ...
Visa hela
El lastbil, fabrikat ASEA, Typ EBV 10/11, Chassinr 182, årsmodell 1945, Registreringsnummer GDN353. Totalvikt 2600 kg. Hytten har skylt märkt "AB Hägglund & Söner, Örnsköldsvik". Bilen har ägarskylt märkt "Karlskrona Hattfabrik", hemort Karlskrona, igenkänningsmärke "K1241", "BES. 5 2 1945". Med bilen följer ett reservhjul samt en planka med texten "Karlskrona hattfabrik".
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Produktion 1943-01-01 i Västerås, Västerås, Västmanland, Sverige av Svenska Elektrobil AB.
-
Ägande 1943-01-01 - av ASEA.
-
Accession 2017-03-21 av Eskilstuna Stadsmuseum.
|
Material<itemMaterial> |
- Plast, gummi bakelit och liknande
- Trä
- Metall
|
Färg <itemColor> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 4600.0 mm.
-
Vikt: 1670.0 kg.
-
Bredd: 2100.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Lastbil
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Elektriskt drivna bilar och truckar, med tillbehör (TM K 2112)
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Tekniska museet |
Källa <url>
|
|