Västra stambanan öppnades 1858, men då fanns inte någon station i Källeryd. För att öka kapaciteten på stambanan anlades en mötesplats vid Källeryd 1876. Mötesplatsen förändrades till hållplats 1882 och blev station 1908. Eldrift infördes 1926. Dubbelspår österut till Floby 1952, västerut till Herrljunga 1953. En- och enhalvvånings stationshus i trä.
Photo
| Typ <itemType> | Foto |
|---|---|
| Fotodatum <presTimeLabel> | 1910 |
| Motiv <itemDescription> |
|
| Händelse <context> |
|
| Nyckelord <itemKeyWord> |
|
| Motiv<itemName> |
|
| Ämne <subject> |
|
| Samling <collection> |
|
| Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
| Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
| Källa <presOrganization> | Järnvägsmuseet |
| Källa <url> |
ARTIKLAR I WIKIPEDIA
ARTIKLAR I WIKIDATA
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS