SJ Bo4b (1933-1956)
SJ Ao14b (1956-1963)
SJ Bo9c (1963-1966)
SJ Bo9d (1967-1970)
SJ B9 nr 2935 (1970-1986)
Mg Gefle-Dala Jernväg B9 (1990-1997)
Detta är en av de första tre vagnarna som levererades 1933. Leverensen sammanfaller med eldriftens införande på sträckan Stockholm-Malmö.
Vagntypen Bo4b gick fram till 1956 i par med andra klass salongsvagnen Bo5b närmast restaurangvagnen i tågen på huvudlinjerna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Har varit en 2-klass kupévagn med sex sittplatser per helkupé, men kunde bli en 1-klass vagn med fyra sittplatser per helkupé beroende på armstödens placering. Detta gällde fram till 1956 då detta alternativ slopades. Sofforna hade gulrandig moqette. Vagnen byggdes om 1967 för andra klass enligt systemet efter 1956 och har därmed förlorat sin äkthet som äldre vagn för äldre första och andra klass. Den är förhållandevis orörd som 1970-talsvagn
Vagnen fick ångvärme på senare år. Vagnen saknade detta från början men hade genomgångsledning för det.
På slutet gick B9 vagnarna som förstärkningsvagnar på flera linjer.
Antal tillverkade: 11 st
Antal bevarade: 3 kompletta vagnar och en fjärde utan inredning
Detta är den enda stålvagnen i museets samling som har haft första klass enligt klass-systemet före 1956. Inte mycket finns dock kvar från den ursprungliga första/andra-klassinredningen. Är utvändigt helt lik Bo5b 3295 (se Jvm20822) men kupéerna, som nu är för andra klass efter 1956, är större än standard och följaktligen med större fönster då vagnen ursprungligen varit byggd för första och andra klass före 1956.