Da 888 är ett ellok tillverkat av flera verkstäder tillsammans, 1955. Loktypen ingick i en serie om 93 lok (nummer mellan 790 och 941) som SJ lät beställa på 1950-talet. Fortfarande (2018) är enstaka lok i drift hos olika tågoperatörer.
Loktypen är en utveckling av det klassiska D-loket, som var ett ellok som började byggas redan 1925, och man byggde varianter av denna loktyp ända till 1970-talets början (Dm3). Loket är avsett för tunga persontåg, eller godståg, och loktypen har använts i hela Sverige.
Det som utmärker denna loktyp är att kraften från två drivmotorer drivs via en blindaxel (ett hjul som inte når ner till rälsen) och vidare genom koppelstänger till tre drivaxlar. Loket är en robust konstruktion som museet faktiskt fick äran att snöröja med vintern 2010-2011 åt Trafikverket. Loket kom till museet på 1990-talet, och används i både transporttåg och persontåg. Loket kan multipelkopplas med Da 820 som också ingår i museets samling (se Jvm20837). Det innebär att två lok kopplas samman, men det är bara en förare, som kör båda tillsammans, från den första hytten. Lok 888 är utrustat med en stor plog som kallas Norrlandsplog och som var vanlig när loken tjänstgjorde på Malmbanan i person- och godståg där.
Loket har varit utdeponerat till Kalmar Järnvägars museiförening men lämnades åter till museet 1999.