OKB Bco 58 1926-1933
SJ BCo6b 2978 1933-1956
SJ ABo6b 2978 1956-1970
SJ AB9 1970-1978
Ostkustbanans vänner 1979-2016
Vagnen är tillverkad av Gothaer Waggonfabrik AG i Gotha, Thüringen 1926. Totalt nio vagnar av denna typ tillverkades, varav tre stycken finns bevarade på Järnvägsmuseet. (Se även Jvm 21829, OKB BCo 55 och OKB BCo 51.) I vagnarna fanns ursprungligen 24 platser i första klass fördelat på fyra kupéer, samt 45 sittplatser i tredje klass fördelat på två salonger samt toalett i båda ändar. Ostkustbanan (OKB) var den enda bana som fullt ut satsade på stålvagnar. Redan till öppningen 1927 fanns en stor vagnsflotta. OKB:s boggivagnar gick i trafik även ner till Stockholm där de fick smeknamnet "pansartåget". SJ tog över redan 1933 och vagnarna blev bruna och fick SJ litt BCo6b och vagnen fick nummer 2978. 2978 gick i trafik mellan Oslo och Stockholm under andra världskriget, och då smugglades mikrofilmrullar i toalettsitsen. Ett toalettlock från denna vagn finns bevarat på Hjemmefrontsmuseet i Trondheim. (Se artikel av Lars-Olov Karlsson i SJ-Nytt 1979 nr 8.) Den 26 mars 1979 räddade Oddmund Solberg, Trondheim med god hjälp av SJ, toalettlocket med kurirhylsa från vagnen i Tillberga. Han hade själv arbetat för brittiska secret service (i Norge kallat XU) under kriget och var en av tre norrmän som under sista krigsåret skickade mikrofilmer mellan England och Norge via Sverige.
År 1956 blev vagnarna omlittererade till litt ABo6b. År 1959 byggdes 2971 och 2975 om från ABo6b till ABo6c. De fick då nya gavelpartier på taket samtidigt som första och andra klass bytte plats. Det blev då fyra andra klass kupéer och två första klass salonger istället. 2978 byggdes aldrig om på detta sätt. 2978 slopades 1978. 2971 och 2975 slopades i mitten av 1980-talet. Vagnen har fått en förmodad grön OKB-kulör, men en del källor säger att vagnarna ursprungligen var gråa.
BCo 58 och BCo 55 (Jvm 20829) representerar Sveriges första kompletta stålvagnståg, som dessutom med sin gröna färg var något speciellt för sin tid. Vagnarna representerar tidigt stålvagnsbyggande efter tysk modell, där exteriören fortfarande känns igen efter trävagnarnas drag. Dessa kom att bilda skola för stålvagnar mellan 1921 och 1928. Vagn 58 är i mest originalskick och den enda vagnen med dragspelsbälgarna återinsatta. Ursprungligen hade vagnarna även insvängda takgavlar och 07-boggier.
Vagnen har tillhört Ostkustbanans vänner från 1979 där den återställdes till OKB-utförande avseende färgsättning och littrering och ingick i "OKB-tåget". Utvändigt är den delvis återställd i nära ursprungsutförande med moderniserad inredning från 1950- och 1970-talen. Vagnen har det gamla utförandet avseende vagnprofil och inredning. 2 och 3 klass, 24 resp 45 sittplatser.