Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1938 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Östergötland, Östergötland, Linköping, Linköping |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Personvagn för tredje klass med caféservering (= andra klass fr.o.m. 1956) SJ Co8cs nr 3200 (1938-1940) SJ Co8cm (1940-1941) SJ Co8cs (1941-56) SJ Bo8cs (1956-70) SJ B7S (1970-76) SJ RB5 (1976-79) SJ B8 (1979-86) SJ tjänstevagn Qlr 986 1021 (1986-92) Tillverkade: 33 Bevarade: 7 SJ insåg att man hade ett behov av enklare cafévagn som komplement till sina restaurangvagnar och syftet var att serve...
Visa hela
Personvagn för tredje klass med caféservering (= andra klass fr.o.m. 1956) SJ Co8cs nr 3200 (1938-1940) SJ Co8cm (1940-1941) SJ Co8cs (1941-56) SJ Bo8cs (1956-70) SJ B7S (1970-76) SJ RB5 (1976-79) SJ B8 (1979-86) SJ tjänstevagn Qlr 986 1021 (1986-92) Tillverkade: 33 Bevarade: 7 SJ insåg att man hade ett behov av enklare cafévagn som komplement till sina restaurangvagnar och syftet var att servera kaffe och enklare rätter. Vagnarna gjordes i nitad stålkonstruktion och de var i grunden en Co8d med toalett, två tredjeklass kupéer, samt två salonger med tredjeklassinredning. Efter detta kom en tredje salong för 16 sittande cafégäster, och det som i en vanlig Co8d hade varit två kupéer utgjordes istället av ett enklare pentry som hade varmvattenberedare och gaskök. Denna första serie om 18 vagnar levererades 1933-1936 och kom att heta Co8c där c betydde "café". Åren 1936-1938 kom serie 2 om 15 vagnar (bl a 3200) som hade ett större pentry, där ett f.d. toalettutrymme togs i anspråk av pentryt. I detta lite större pentry fanns även iskylar. Dessa nya vagnar fick 24 sittplatser i cafédelen. För att skilja typerna åt fick nu serie 1 heta Co8cm där m betydde liten cafédel och serie 2 fick heta Co8cs där s stod för stor cafédel. Även en svetsad version tillkom, bestående av 26 vagnar byggdes 1941-1946. De flesta vagnarna i serie 1 blev ombyggda redan på 1940-talet med elektriskt kök, samt 24 platser i cafédelen, medan serie 2 (bl a 3200) fick behålla gasköket. Nu hade vagnarna lika många sittplatser, och underlittera m och s fick ändrad betydelse så att m betydde "mindre pentry" och s "större pentry". År 1956 blev alla vagnarna omlittrerade till Bo8cm resp Bo8cs (bl a 3200). År 1963 byggdes de allra flesta vagnarna om med nytt pentry m.m. Flera vagnar byggdes också 1964 om till hel sittvagn litt Bo8g. Detta hade att göra med att B lc-vagnarna (se R2 5184) gjort sitt intåg. Vagn 3200 och några vagnar till levde dock kvar med sin gamla inredning, men gick mest som sittvagnar. År 1970 fick de litt B7S och 3200 togs ur trafik i början av 1980-talet. Vagnen tillhör nu Järnvägsmuseet och har delvis rustats upp i 1940-talsskick för "Årgångståget".
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Personvagn för tredje klass med caféservering (= andra klass fr.o.m. 1956), SJ Co8cs nr 3200. Detta är en 3-klassvagn med både kupéer och salonger med 54 sittplatser, men vagnen har också ett mindre c...
Visa hela
Personvagn för tredje klass med caféservering (= andra klass fr.o.m. 1956), SJ Co8cs nr 3200. Detta är en 3-klassvagn med både kupéer och salonger med 54 sittplatser, men vagnen har också ett mindre caféutrymme i ena änden, med 24 sittplatser. Restaurerad vid museet 1998 och utvändigt delvis återställd i 1950-talsutförande, dock med flera återstående avvikelser. Målning och märkning i 1980-talsutförande. 1960-talsfönster med gummilister, ombyggda soffor i cafédelen, nyare ingångsdörrar samt gavlar med gummivulster. Högsta tillåtna hastighet: 130 km/h Antal sittplatser: 78 st. Co8cs är en beteckning (littera på jvg-språk) på vagnstypen och betyder C = 3-klass o = Boggivagn (ska uttalas noll) 8 = Modell 8 i Co-familjen, vilket har med inredningen att göra c = café s = större serveringsavdelning (24 platser) till skillnad från m som var mindre dito (16 platser) 3200 är vagnens individnummer EVN: 50 74 2253 200-6
Stäng
|
Annat <itemDescription> |
-
1987 - 1987 (Helmstein, Hans & Runberger, Svante, SJ personvagnar av 1930-talsmodell, Stockholms modelljärnvägsklubb, Stockholm 2004, s 147.) , Avfördes
|
Händelse <context> |
-
Användning 1938-01-01 - 1992-01-01 av Statens Järnvägar.
-
Produktion 1938-01-01 i Linköping, Linköping, Östergötland, Östergötland, Sverige av AB Svenska Järnvägsverkstäderna Linköping.
-
Ändring 1940-01-01 .
-
Ändring 1941-01-01 .
-
Ändring 1956-01-01 .
-
Ändring 1970-01-01 .
-
Ändring 1976-01-01 .
-
Ändring 1979-01-01 .
-
Ändring 1986-01-01 .
-
Ändring 1998-01-01 .
|
Material<itemMaterial> |
- Stål
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 23500.0 mm. Längd över buffertar. Ur JVM aktuell fordonslista 2017-12-18
-
Vikt: 46.0 ton. Vikt med boggimodell 35
-
Höjd: 4080.0 mm.
-
Längd: 22200.0 mm. Korglängd
-
Bredd: 3135.0 mm. Korgbredd
-
Annat: 16000.0 mm. Boggiavstånd
|
sakord<itemName> |
- Serveringsvagn
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Kafévagn (JVM.K 090901902)
-
Statens J, SJ, 1435[Ursprungsbolag] (BO 201)
|
Samling <collection> |
|
preciserat sakord <itemSpecification> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Järnvägsmuseet |
Källa <url>
|
|