NOHAB, Trollhättan (1921-1926)
Aspa bruk nr 3 (1926-1948)
Eds Bruk nr 3 (1948-1967) I bruk till 1955 enligt katalogkort från Östergötlands järnvägsmuseum.
Tillverkare: A Borsig, Berlin, 1914-18 (officiellt 1919)
Tillverkningsnummer: Nr 10474
Tyska arméns loknummer: DFB 2702
Tysk loktyp konstruerad för extremt dåliga spårlägen och 600 mm spårvidd, som främst kom till användning av Heeresfeldbahn (HFB) på tillfälliga spår bakom fronten under första världskriget. Lokhjulen byggdes innanför balkarna för att skyddas mot fransmännens beskjutningar. Loket är värdefullt som exempel på ett dussin krigsskadade lok som kommit till svenska verkstäder för reparation och som verkar ha fått nytt officiellt tillverkningsår. Kallades för grållen under 1920-talet på grund av gråmålning. Sålt av AJMA till Nohab (fd HFB 2702) 1921. Två driftdugliga brigadlok tillverkade efter kriget finns vid svenska museibanor. Loket har varit i tjänst vid Aspa bruk och i Edsbruk. Loket som var avställt i Edsbruk upptäcktes där av Sölve Carlberg och Bengt E Unvér 1967 som var på resa i trakten. Ett besök hos direktionen för Östgötabanken/Östergötlands Enskilda Bank, som var ägare till loket, fick till resultat att banken skänkte loket till Östergötlands Järnvägsmuseum. Loket överfördes till Järnvägsmuseet år 2000.