Användes som konsolbord till spegel (Jvm02493-1) som var del av inredning i Drottningens väntsal i Stockholm
Kungliga väntsalen ligger vid södra gaveln på Centralstationen i Stockholm. Här har den legat sedan 1904 och använts för statsbesök, representation och resor för kungafamiljen. Passagen från väntsalen ut mot plattformen kallas kungagången. Nuvarande planlösning fick väntsalen 1927 med det så kallade Kungliga Damrummet, "Drottningens rum". Inredningen har präglats av de olika regenterna. Under Oscar II gick lokalen i Gustaviansk stil i vitt och guld. Det målades senare över i samband med ombyggnaden 1927. Vem som dekorerat lokalerna vet man inte med säkerhet men troligtvis leddes arbetet av Filip Månsson som var konstnärlig medarbetare till arkitekten Folke Zettervall. Det antika pendeluret i väntsalen var ur funktion redan före Gustav V:s tid. När Gustav V påtalade detta så skällde hovmarskalken ut SJ-chefen som skällde ut stationschefen ... Det visade sig att klockan inte gick att reparera. Så varje gång kungen skulle åka tåg (och det var ganska ofta), stod en stationskarl beredd på en stege vid klockan, och en annan vid dörren. När kungens bil anlände skrek killen vid dörren - nu! Varpå klockans visare ställdes på rätt tid och gubbarna gömde sig på Drottningens toalett (vilken sällan användes). När kungen rusade genom lokalen stannade han sin vana trogen framför klockan för att kontrollera ... Rätt som vanligt, sade kungen! År 1992 gjordes en översyn av inredningen. Bland annat valdes en ny specialdesignad matta som skulle matcha de nya gardinerna och gamla möblerna. Här var kungaparet djupt engagerade och tillförde både sin kunskap och goda smak till projektet som blev mycket lyckat. Förutom på Stockholms central finns kungliga väntsalar i Malmö och i Vagnhärad. Den sistnämnda använde Gustav V vid sina sommarbesök på slottet Tullgarn.
Stationshuset i Vagnhärad uppfördes 1912 efter ritningar av Folke Zettervall för den nya stadsbanan Järna-Nyköping som invigdes år 1913 och sedan utsträcktes till Åby år 1915. Vid de stationer utefter banan där grundförhållandena inte var lämpade för tunga tegelhus kom stationshusen att byggas av plank. Stationshuset i Vagnhärad byggdes av tegel likt dem i Västerljung, Lästringe, Enstaberg, Ålberga, Krokek (nu Kolmården) och Åby. Folke Zettervall fick i uppdrag att utforma kungliga väntsalen också och han utnyttjade villigt möjligheten att få rita all inredning in i minsta detalj.
Litteratur: "Stationshus: Järnvägsarkitektur i Sverige", Gunilla Linde Bjur & Krister Engström, 2009 (boken finns i Järnvägsmuseets bibliotek).
Samtidigt som föremål från Drottningens väntsal förvärvades till museet, förvärvades även föremål från Kungens väntsal i Stockholm (Jvm 2465, 2468-2470, 2471-2481).