Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Orig. text: Gamla kansliet Centrala Flygverkstaden Malmslätt CVM 1940-tal. Huset byggdes på Flykompaniets tid och stod färdigt 1920. Förutom kansli innehöll det även officersmäss fram till 1926 när flygvapnet bildades och den militära delen blev F3. Efter Flygkompaniets tid var huset kansli till CVM fram till 1943 när det nya kansliet stod klart. Efter 1943 kom byggnaden att användas för olika ändamål bland annat kompletterande lokaler för centrallaboratoriet. Sommaren 1985 revs huset.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Photo
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Okänd
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Foto
Fotodatum <presTimeLabel>
1940
Motiv<itemDescription>
Orig. text: Gamla kansliet Centrala Flygverkstaden Malmslätt CVM 1940-tal. Huset byggdes på Flykompaniets tid och stod färdigt 1920. Förutom kansli innehöll det även officersmäss fram till 1926 när flygvapnet bildades och den militära delen blev F3. Efter Flygkompaniets tid var huset kansli till CVM fram till 1943 när det nya kansliet stod klart. Efter 1943 kom byggnaden att användas för olika änd...Visa hela
Orig. text: Gamla kansliet Centrala Flygverkstaden Malmslätt CVM 1940-tal. Huset byggdes på Flykompaniets tid och stod färdigt 1920. Förutom kansli innehöll det även officersmäss fram till 1926 när flygvapnet bildades och den militära delen blev F3. Efter Flygkompaniets tid var huset kansli till CVM fram till 1943 när det nya kansliet stod klart. Efter 1943 kom byggnaden att användas för olika ändamål bland annat kompletterande lokaler för centrallaboratoriet. Sommaren 1985 revs huset. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
Nyckelord <itemKeyWord>
Flygindustri
Flygvapnet
Försvaret
Motiv<itemName>
Orig. text: Gamla kansliet Centrala Flygverkstaden Malmslätt CVM 1940-tal. Huset byggdes på Flykompaniets tid och stod färdigt 1920. Förutom kansli innehöll det även officersmäss fram till 1926 när flygvapnet bildades och den militära delen blev F3. Efter Flygkompaniets tid var huset kansli till CVM fram till 1943 när det nya kansliet stod klart. Efter 1943 kom byggnaden att användas för olika ändamål bland annat kompletterande lokaler för centrallaboratoriet. Sommaren 1985 revs huset.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.