Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Orig. text: Verkmästaren på CVM Instrumentverkstad Birger Ulriksson går i pension den 21 december 1962 och avtackas av sektionschefen Arne Ottosson. Ulriksson var en verklig veteran han började som medarbetare till Franz Kilger redan i januari 1920, endast en månad efter Kilgers ankomst. 1948 efterträdde Ulriksson Kilger som verkmästare. Det var många kollegor som uppvaktade Ulriksson sista arbetsdagen när han avgick efter 42 år på CVM Instrumentverkstad, 28 år som instrumentmakare och 14 år som verkmästare.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Photo
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Okänd
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Foto
Fotodatum <presTimeLabel>
1962
Motiv<itemDescription>
Orig. text: Verkmästaren på CVM Instrumentverkstad Birger Ulriksson går i pension den 21 december 1962 och avtackas av sektionschefen Arne Ottosson. Ulriksson var en verklig veteran han började som medarbetare till Franz Kilger redan i januari 1920, endast en månad efter Kilgers ankomst. 1948 efterträdde Ulriksson Kilger som verkmästare. Det var många kollegor som uppvaktade Ulriksson sista arbets...Visa hela
Orig. text: Verkmästaren på CVM Instrumentverkstad Birger Ulriksson går i pension den 21 december 1962 och avtackas av sektionschefen Arne Ottosson. Ulriksson var en verklig veteran han började som medarbetare till Franz Kilger redan i januari 1920, endast en månad efter Kilgers ankomst. 1948 efterträdde Ulriksson Kilger som verkmästare. Det var många kollegor som uppvaktade Ulriksson sista arbetsdagen när han avgick efter 42 år på CVM Instrumentverkstad, 28 år som instrumentmakare och 14 år som verkmästare. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
Nyckelord <itemKeyWord>
Flygindustri
Flygvapnet
Försvaret
Högtid
Uppvaktning
Motiv<itemName>
Orig. text: Verkmästaren på CVM Instrumentverkstad Birger Ulriksson går i pension den 21 december 1962 och avtackas av sektionschefen Arne Ottosson. Ulriksson var en verklig veteran han började som medarbetare till Franz Kilger redan i januari 1920, endast en månad efter Kilgers ankomst. 1948 efterträdde Ulriksson Kilger som verkmästare. Det var många kollegor som uppvaktade Ulriksson sista arbetsdagen när han avgick efter 42 år på CVM Instrumentverkstad, 28 år som instrumentmakare och 14 år som verkmästare.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.