Typ <itemType> |
Foto |
Fotodatum <presTimeLabel> |
1926 |
Motiv <itemDescription> |
-
Orig. text: Flygvapnets födelsedag den 1 juli 1926 kl. 09.00 lämnar Åge Lundström av den del av Flygkompaniet som ska bilda F3 till kårchefen major Gösta von Porat. Platsen för den historiska händelsen är på fältet framför den 180 meter långa F-hangaren. I bakgrunden syns kanslihuset med sitt karakteristiska torn. von Porat meddelade de församlade styrkorna att man inte längre tillhörde armén utan...
Visa hela
Orig. text: Flygvapnets födelsedag den 1 juli 1926 kl. 09.00 lämnar Åge Lundström av den del av Flygkompaniet som ska bilda F3 till kårchefen major Gösta von Porat. Platsen för den historiska händelsen är på fältet framför den 180 meter långa F-hangaren. I bakgrunden syns kanslihuset med sitt karakteristiska torn. von Porat meddelade de församlade styrkorna att man inte längre tillhörde armén utan det nya flygvapnet. Tjänsten skulle fortsätta som om inget hänt. En timme senare träffade han cheferna för I4 och I5 för att överta deras lägerplats. Det skedde under en något tryckt stämning, för även om grenadjärerna fått nya fina kaserner i Linköping, bar det naturligtvis emot att behöva överlämna det gamla hedervärda lägerområdet till den gökunge de släppt in 13 år tidigare. Direkt efter detta skulle von Porat utse en plats för den nya hangar, som man avsåg att bygga så nära lägret som möjligt. Det blev hangar 81 på F3, som centralt placerad används än i dag, om än moderniserad av Försvarsmaktens Helikopterflottilj. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Fotografering 1926-01-01 av Kilger, Franz.
-
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Ceremoni
-
Flygvapnet
-
Försvaret
-
Högtid
|
Motiv<itemName> |
- Orig. text: Flygvapnets födelsedag den 1 juli 1926 kl. 09.00 lämnar Åge Lundström av den del av Flygkompaniet som ska bilda F3 till kårchefen major Gösta von Porat. Platsen för den historiska händelsen är på fältet framför den 180 meter långa F-hangaren. I bakgrunden syns kanslihuset med sitt karakteristiska torn. von Porat meddelade de församlade styrkorna att man inte längre tillhörde armén utan det nya flygvapnet. Tjänsten skulle fortsätta som om inget hänt. En timme senare träffade han cheferna för I4 och I5 för att överta deras lägerplats. Det skedde under en något tryckt stämning, för även om grenadjärerna fått nya fina kaserner i Linköping, bar det naturligtvis emot att behöva överlämna det gamla hedervärda lägerområdet till den gökunge de släppt in 13 år tidigare. Direkt efter detta skulle von Porat utse en plats för den nya hangar, som man avsåg att bygga så nära lägret som möjligt. Det blev hangar 81 på F3, som centralt placerad används än i dag, om än moderniserad av Försvarsmaktens Helikopterflottilj.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
|
Ämne <subject> |
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Bild Linköping |
Källa <url>
|
|