| Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
| Datering <presTimeLabel> |
1981 |
| Beskrivning <itemDescription> |
-
Öresundssnipa, byggd omkring 1930 av Magnus Larsson i Foteviken vid Lilla Hammar. Inköptes av Per Lindskog 1974 från fiskare Horn i Kämpinge, som då hade ägt den i 11 år. Ursprungligen med fyrtakts Karl Erikmotor (bensin) senare utbytt mot 2½ hk Solo tvåtakts bensinmotor. Riggen något mindre utan toppsegel. Denna rigg från en något större Magnus Larssonbåt. Klinkbyggd.
|
| Klassifikation OCM <itemDescription> |
|
| Klassifikation OCM <itemDescription> |
|
| Färg <itemDescription> |
|
| Färg <itemDescription> |
|
| Färg <itemDescription> |
|
| Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
| Arkivhandling, referens till <itemDescription> |
|
| Historik <itemDescription> |
-
Snipan kom till museet till Sjöfartens dag 1981. Placerades i utställningshallen. Uppgifter lämnades av Per Lindskog 1982-02-04: Hej Katarina! Tycker det är hög tid att lämna några uppgifter om snipan...
Visa hela
Snipan kom till museet till Sjöfartens dag 1981. Placerades i utställningshallen. Uppgifter lämnades av Per Lindskog 1982-02-04: Hej Katarina! Tycker det är hög tid att lämna några uppgifter om snipan. Tyvärr vet jag ej dess hela historia. 1974 köpte jag båten i Kämpinge av en fiskare Horn bosatt i L:a Hammar. Då uppgav han att båten var 11 år gammal. Snarare var det så att han hade haft den i 11 år. Den är byggd som bottengarnsbåt därav skotten, runt 1930 av Magnus Larsson i Foteviken vid L:a Hammar. Han byggde båtar allt ifrån snipar till 28' däckade sillgarnsbåtar från början av 1920-talet till början av 50-talet. Båtarna var snarlika dem som byggdes på Trelleborg och Limhamn. Ursprungligen var min snipa utrustad med en fyrtakts Karl-Erik bensinmotor sedemera utbytt mot en 2½ hk Solo tvåtakts bensinmotor. Riggen var troligtvis något mindre och saknade toppsegel. Nuvarande rigg kommer ifrån en något större Magnus Larsson snipa byggd i början på femtiotalet. En del detaljer har dessutom blivit utbytta eller ändrade. 5-6 bord är bytta, fenderlist, skålessing, aktra skottet, durkarna och aktertoften är också relativt nytt. Aktertoften var från början endast en grov bräda. Eftersom båten är byggd för motor kanske man borde monterat i Solomotorn igen som är renoverad både ut och invändigt. Jag har även tank och propeller liggande hemma. Men det får Du själv avgöra om det skall sättas på plats igen. Eventuellt skulle skrovets insida ha en omgång rå linolja, bra mot torrsprickor och luktar gott. Förresten, snipan hade ursprungligen reg.beteckningen TG 11. Ja där är nog en del ytterligare att säga om båten men det kan vi tala om en annan gång. Hälsningar Per L.
Stäng
|
| Tidsuppgifter <itemDescription> |
|
| Händelse <context> |
-
Tillverkad av Larsson, Magnus (1872-1964).
-
Förvärvad 1981 av Lindskog, Per.
|
| Materialkategori<itemMaterial> |
- trä
- metall
|
| Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 5920 mm.
-
Bredd: 2150 mm.
-
Höjd: 1180 mm. cirka
|
| Fartygsnamn<itemName> |
- TG11
|
| Sakord<itemName> |
- fiskebåt
- snipa
- öresundssnipa
- båt
|
| Ämne <subject> |
|
| Inventarienummer <itemNumber> |
|
| Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
| Källa <presOrganization> |
Malmö Museer |
|
Källa <url>
|
|