Skyltfönster till butiken Fredrik Nyström AB på Stortorget 19 i Malmö. I skylten exponeras varor från: Hultbergs / Grape frukt / marmelad. En reklambild visar en flicka som sträcker sin vänstra arm mot en marmeladburk. I bakgrunden hänger ananas och vindruvsklasar.
I fotografiets nedre högra hörn står textat i vitt: Dekoratör Victor Nilsson.
Dekoratör är vid den här tiden en ny yrkesbetckning. Tidigare kallades det arbete en dekoratör utförde "fönsterstädning".
Skyltfönstret från (uppskattningvis) 1930-talet avspeglar tidsandan och funktionalismens genombrott. Det är avskalat och tydligt vad blicken ska fångas av! Under den här tiden professionaliseras skyltningskonsten. Den blir också vetenskapligt undersökt. Vilken typ av skyltningskonst gör att saker säljer? Hur många människor stannar för att titta på skyltfönstret? Hur många går faktisk in och köper varan efter att ha fångats av skylten? Det fanns en tilltro till att de nya fönsterskyltningsidealen på trettiotalet skulle leda till ökad försäljning. Men om det verkligen blev så var svårare att bevisa…