VÄGGVAS, på fotställ av trä. Flat, bukig med rak baksida med krokfäste. Dekor i låg relief med moln och blommor samt meanderbård. Baksidan och sidorna släta. Glasyren är ljust elfenbensvit och fint krakelerad. Godset är gråaktigt och formen något skev. Imiterande Ding-porslin.
Fotstället är av brunt trä och rikt snidat i genombrutna ornament som bildar fyra fötter. (Höjd: 2,9 cm, längd: 8 cm, bredd: 5,3 cm)
Visad på utställningen av äldre kinesisk konst, anordnad av Konsthistoriska Institutet vi Stockholms Högskola, december 1918 - januari 1919, katalognummer 110. Inköpt av Wilhelmina von Hallwyl, 25 januari 1919, vid samma utställning. Pris. 1.200 Kr
Keramik som tillverkades med den här sortens krämfärgade kropp kallas ibland »kinesiskt frittporslin«, men det är en oriktig benämning. Faktum är att det här är porslin med en hög andel kaolin (kinesisk lera) och att dess krämfärg (snarare än rent vit) är avsiktlig, i syfte att efterlikna Dingporslin. Baksidan var platt för att vasen skulle kunna hängas på väggen i ett rum eller i en bärstol under resa.
Wall-vase.Moulded porcelain wall vase copying Song dynasty Ding ware
18th century
Ceramics made using this type of cream-coloured body are sometimes called ”Chinese softpaste”, but this is a mis-nomer. In fact it is porcelain with a high proportion of kaolin (china clay), and its cream colour (rather than pure white) is deliberate, for the purposes of imitating Ding ware. The flat-backed shape was made for suspension on the wall of a room, or while travelling in a sedan chair.