Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1820 |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Botten i svart-brunt randigt tyg, två våder hopsytt på mitten. Broderiet i främst olika röda och rosa nyanser med inslag av beige-gult (ev. ursprungligen naturvitt), brungult, grönt och något blått. I täckets mitt en oval med taggig ytterkant, med initialer LPD (SPD enligt Ernst Fischr) och årtal 1820, på ömse sidor om denna två sprakande rundlar. Detta i sin tur omgivet av 4 ryttare med dragna (s...
Visa hela
Botten i svart-brunt randigt tyg, två våder hopsytt på mitten. Broderiet i främst olika röda och rosa nyanser med inslag av beige-gult (ev. ursprungligen naturvitt), brungult, grönt och något blått. I täckets mitt en oval med taggig ytterkant, med initialer LPD (SPD enligt Ernst Fischr) och årtal 1820, på ömse sidor om denna två sprakande rundlar. Detta i sin tur omgivet av 4 ryttare med dragna (soldater) till häst, flankerande dessa ytterligare 8 röda hästar och hoppande hjortar med gulgjärtan runt halsarna. Mellan två av hästarna och en hjort är en mansgestalt inklämd, klädd i vita byxor och mörk tröja samt hatt, med ett litet guldhjärta runt halsen, han sträcker ut ena armen och griper tag i den närmaste hjortens halsband. Runt detta mittenmotiv är spegeln i övrigt överdådigt broderad med grupper av blommor och stjärnor, placerade två och två i olika grupper. Mellan långsidornas blomstergrupperingar bildar eklöv små kransar som innehåller blommorrespektive fåglar (duva, fågel Fenix, anka mm)I spegelns hörn sprakande rundlar varifrån mer fritt utformade stiliserade slingor i kråkspark samt kedjestygn ondulerar. Eklöv utgör utfyllnadsornament, särskilt rikligt runt spegelns yttre kant. Bård runt spegeln med två stiliserade blom- och bladslingor. Rester av kavelfrans ursprungligen troligen blå och gulbeige runt alla kanter. Baksidan enfärgad i brunsvart. Senare påsydda mässingsringar för upphängning.
Stäng
|
Presentationstext <itemDescription> |
-
Ur Annhelén Ohlsson, Yllebroderier (Hemslöjdens förlag 2010): "Vid tiden för den länsomfattande inventering av textilier som genomfördes av Malmöhus läns hemslöjdsförening 1917 fanns Ilstorptäcket på ...
Visa hela
Ur Annhelén Ohlsson, Yllebroderier (Hemslöjdens förlag 2010): "Vid tiden för den länsomfattande inventering av textilier som genomfördes av Malmöhus läns hemslöjdsförening 1917 fanns Ilstorptäcket på Ilstorps gård strax utanför Sjöbo. Dåvarande ägaren uppgav att täcket var inköpt på en auktion i Tågarp som ligger utanför Hörby. För övrigt finns inga säkra uppgifter som styrker dess härkomst eller vem som har ägt det. Täcket är alldeles enastående och ensamt i sitt slag, såväl i mönsterkomposition och färgsammansättning som i kvaliteten på garnet... Färgerna är olika röda nyanser från koschenillrött till rosa, grönt, vitt och gyllene gult. Garnerna är hemmafärgade och handspunna och än idag är de spänstiga och högglansiga. Den ullen måste ha varit av en fantastisk kvalitet. Vem var brodösen till detta fantastiska täcke? Man vill ju genast tro att detta är en mycket driven brodös, kanske inte på grund av hennes tekniska skicklighet, utan eftersom kompositionen är så makalös och arbetet så omfattande. Men när jag tittar riktigt noga, så upptäcker jag att detta täcke verkligen är ett riktigt bröllopstäcke. Flickan som sydde det måste ha varit väldigt förälskad. Hon har broderat hjärtan överallt och alla hjortarna har ett guldhjärta hängande runt halsen. Det kan man beställa av en brodös, men mitt bland hästar och hjortar finns brudgummen inklämd. Det är en vanlig skånsk bonde. Han har vita linnebyxor, skor och svart rock med många knappar. På huvudet bär han en hög hatt och runt halsen har han också ett litet guldhjärta. Säkert är detta den högt älskade, efterlängtade mannen. Denna detalj får mig att tro att täcket verkligen har broderats av en alldeles vanlig flicka som väntade och längtade efter sin bröllopsdag. Vilken yrkesbrodös skulle klämma in brudgummen så där bakom rumpan på en häst? En annan märklig detalj är att mannen sträcker ut sin ena arm och griper om hjortens guldhalsband. Hur ska man tolka detta? Och varför saknas bruden, eller symboliseras hon av hjorten?"
Stäng
|
Presentationstext <itemDescription> |
-
Ur Ernst Fischer, Skånska yllebroderier (Malmö museers årsbok 1971): "Ett av den skånska broderikonstens mästerverk är det s.k. Ilstorpstäcket." "Täcket är det rikast broderade av alla nu kända och ha...
Visa hela
Ur Ernst Fischer, Skånska yllebroderier (Malmö museers årsbok 1971): "Ett av den skånska broderikonstens mästerverk är det s.k. Ilstorpstäcket." "Täcket är det rikast broderade av alla nu kända och har i sen tid efterbildats i många exemplar." "Täcket är med sin rikedom på variationer i mönsterteckning, med sin säkra komposition och sitt mycket skickliga utförande ett märkligt konsthantverk, som visar en folklig konstnärinna, när hon är som bäst."
Stäng
|
Signering <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Täcket är väldokumenterat i såväl Ernst Fischers Skånska yllebroderier (Malmö museers årsbok 1971) som Annhelen Olssons Yllebroderier (Hemslöjdens förlag 2010). Täcket har ägts av familjen Lillås på L...
Visa hela
Täcket är väldokumenterat i såväl Ernst Fischers Skånska yllebroderier (Malmö museers årsbok 1971) som Annhelen Olssons Yllebroderier (Hemslöjdens förlag 2010). Täcket har ägts av familjen Lillås på Lillås gård utanför Sjöbo. Det är ursprungligen inköpt på auktion i Tågarp utanför Hörby av ägarens farfar Per Andersson som bodde på Ilstorps gård. Har funnits i familjen sedan dess. Nuvarande ägarens far ärvde det och hans fars syster sydde två kopior som gavs till de andra två syskonen. (Tre syskon totalt). Ett av syskonen är Marie-Louise Hansson Lillås, som nu har bytt sin kopia mot originalet, med sin bror och skänkt täcket till Kulturen.
Stäng
|
Se även förvärv <itemDescription> |
|
Se även förvärv <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Brukad av Andersson Per Ilstorps gård, Hansson Marie-Louise Lillås, Lillås Rein.
-
Tillverkad 1820 .
-
Förvärvad 2023-04-26 av Hansson Marie-Louise Lillås.
|
Material<itemMaterial> |
- ull
|
Teknik <itemTechnique> |
-
broderat
-
efterstygn
-
kedjestygn
-
knutsöm
-
kråkspark
-
plattsöm
-
schattersöm
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
|
Sakord<itemName> |
- täcke
- brudtäcke
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Kulturen |
Källa <url>
|
|