Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Växellåda
Object
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Jan Nyström
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Objekt/föremål
Föremålsbeskrivning<itemDescription>
I slutet av 1960-talet anskaffade Försvarsmakten Dragbil 851 och stridsvagnstransportpåhängsvagn 791 att ingå i tre st stridsvagnstransportkompanier. Dragbil 851 var en Scania utrustad med växellåda GS671. Den tekniska utbildningen på dessa genomfördes vid ATS (Solvalla). Efter förfrågan fick ATS låna denna utställningslåda för att användas under de kurser som genomfördes. Kurserna genomfördes hu...Visa hela
I slutet av 1960-talet anskaffade Försvarsmakten Dragbil 851 och stridsvagnstransportpåhängsvagn 791 att ingå i tre st stridsvagnstransportkompanier. Dragbil 851 var en Scania utrustad med växellåda GS671. Den tekniska utbildningen på dessa genomfördes vid ATS (Solvalla). Efter förfrågan fick ATS låna denna utställningslåda för att användas under de kurser som genomfördes. Kurserna genomfördes huvuddelen i byggnad 14 och lärare var bl.a. Rune Vahlström. Rune berättar att lådan var mycket knepig att justera p g a alla tryckluftsdrivna styrningar. Redan 1971 kom en ny växellåda och Scania ville inte ha tillbaks utställningslådan som därmed kunde behållas av ATS. Efter att kurserna avslutades i början på 70-talet var lådan också uppställd i byggnad 12 och byggnad 23 på Solvallaområdet. Växellådan togs med vid ATS flytt upp till Östersund (den var på väg att kastas men bl.a. Rune tyckte att den var fin och borde behållas och gå med i flytten till Jämtland) I Östersund placerades den utanför ett mindre konferensrum. Det kunde vara svårt att hålla reda på alla nummer på konferensrum och lektionssalar vid skolan, men sa man "Konferensrum Växellådan" visste alla vilket rum man menade. Konferensrummet låg i Teknikhusets huvudentré och det har därför varit många som passerat förbi växellådan under skolans 20 år.Stäng
Föremålsbeskrivning<itemDescription>
Utställningsväxellåda tillverkad vid Scanias reklamavdelning. Stora delar av växellådshuset är uppskuret och ersatt av plexieglas vilket gör att ingående kugghjul mm är synliga. Kugghjul, växelförare...Visa hela
Utställningsväxellåda tillverkad vid Scanias reklamavdelning. Stora delar av växellådshuset är uppskuret och ersatt av plexieglas vilket gör att ingående kugghjul mm är synliga. Kugghjul, växelförare, axlar mm är förkromade. Växellådan är monterad på ett bord med hjul. Dolt under bordet finns tryckluftstank och elmotor monterade vilket gör det möjligt att "köra" växellådan. Anslutes till tryckluft och el 3-fas 400V. Växellåda GS671. 5-växlar samt hög- och lågväxel. 2 st kraftuttag. Pneumatisk styrning av H/L samt kraftuttag. Bygger på växellåda typ G671 som fanns i scanias lastbilar typ L, LB 76 och upp till L110. Tillverkades under perioden 1967 -1971.