Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
fartygsmodell
Föremål
Typ <itemType>
Objekt/föremål
Historik<itemDescription>
”Centric” hette förut ”Ellaston” och byggdes för W. S. Miller & Co, Glasgow. Denna stålångare inköptes av Rederi AB Kärnan år 1913 medan den låg i Cardiff och omdöptes till ”Centric”. Priset var 20.000 pund. Den byggdes i Glasgow 1903 av R Duncab & Co Ltd och mätte 1609 bruttoton och 1 023 nettoton. Maskinstyrkan var 750 ind. hkr. Till befälhavare utsågs kapten K. Larsson. Ångarens första resa gi...Visa hela
”Centric” hette förut ”Ellaston” och byggdes för W. S. Miller & Co, Glasgow. Denna stålångare inköptes av Rederi AB Kärnan år 1913 medan den låg i Cardiff och omdöptes till ”Centric”. Priset var 20.000 pund. Den byggdes i Glasgow 1903 av R Duncab & Co Ltd och mätte 1609 bruttoton och 1 023 nettoton. Maskinstyrkan var 750 ind. hkr. Till befälhavare utsågs kapten K. Larsson. Ångarens första resa gick till Medelhavet. Under första världskriget den 20 april 1915 avgick ångaren under befäl av kapten K. G. Andersson från Immingham med last av 2429 ton stenkol destinerad till Gefle. Den 26 april kl. 16.00 kolliderade fartyget med en mina i närheten av Flöjtans bark (båk?) i södra Kvarken. ”Centric” började snabbt sjunka med fören och besättningen lämnade henne i livbåtarna. 10 minuter efter explosionen sjönk fartyget. De båda livbåtarna tog sig in till Söderarms lotsstation, hela besättningen undkom oskadd.2