1931 - 1940 :
Motorverken övertogs i maj 1931 av Franklin Eck. Han hade ett förflutet som tävlingsförare såväl på motorcykel som i bil och hade bland annat varit fabriksförare för Ford och Chrysler under 20-talet. Motorverken låg då på Södra Hamngatan i Göteborg, där Sheraton Hotel and Towers ligger i dag. Verkstaden låg på Gullbergsvass, i skuggan av Skansen Göta Lejon., Motorverken hade ett par mycket besvärliga år i början av 30-talet. 1933 såldes bara 7 st nya bilar, "och alla drog mer olja än bensin". Det var de första V8-motorerna som kom ut i slutet av 30-talets bankkris.
1940 - 1955 :
Under Franklin Ecks ledning utvecklades bolaget sedan mycket bra och den 1 april 1940 kunde det nya bilpalatset på Odinsgatan 6-8 invigas. Dessvärre kom invigningen av sig på grund av världskriget, den 9 april ockuperades Danmark och Norge av tyska trupper. Kriget blev besvärligt i det nybyggda huset, personalen låg i beredskap och det fanns varken bilar, bensin eller gummi att sälja. Men "Kommer Fred Kommer Ford", som Fords reklam lät under det sista krigsåret, och efterkrigskonjunkturerna var mycket gynnsamma för företaget.