Historik:
1953 byggd i Lübeck av stål. 300 hk. Maskineriet bestod av två Klöckner_Humboldt-Deutz dieslar med en effekt på 220kW.
1953, Levererad till Redeeri AB Saltsjöfart, Stockholm.
1953, Utchartrad till Stockholms Ångslups AB, Stockholm, för trafik i Stockholms skärgård.
1956, Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
1964-01-13 grundstötte vid Mansören. Fattade eld under bärgningen.
Ägd av Sjöförklaring AB Ägir.
Övrigt: se även N 128 M
Händelseförlopp: Passagerarmotorfartyget Skraken avgick kl 16:00 den 13 januari 1964 från Möja för resa till Stockholm med åtta passagerare och 1,2 ton styckegods. Vädret var vackert med klar sikt och fartyget framfördes vid 18:00-tiden i farleden genom Gällnöport mot Lindalsundet med full fart, ca 10 knop. Befälhavaren stod till rors i styrhytten, varifrån han samtidigt höll utkik. Då man vid 18:20-tiden passerade Viggsö brygga, kom däcksmannen upp till befälhavaren med en kopp kaffe. Då det var fritt vatten fram till Lindalssundet och maskinisten var väl känd i farvattnet, ombads han av befälhavaren att komma upp och ta rodret medan befälhavaren gick in i sin hytt, belägen akter om styrhytten och i direkt anslutning till denna genom en dörr. Sedan befälhavaren orienterat maskinisten om positionen - ungefär tvärs Viggsö brygga - och de synliga fyrarna, tillsades han att styra på Lindalsfyren, som var synlig rätt förut, samt att varsko om så behövdes. Ljusen från ett mötande fartyg syntes i Lindalssundet på ett par n.m. avstånd. Detta fartyg styrde till synes ner mot Sandö Sugga med sitt röda sidoljus synligt.
Maskinisten uppger att han såg två mötande fartyg i Lindalssundet och att han, för att ge plats för möte av det närmaste av dem, ändrade kursen styrbord hän. Han observerade att skenet från den fyr han styrt övergick från vitt till grönt och att han fick den på babords bog i stället för på styrbords bog men vidtog ingen åtgärd för att få fartyget tillbaka på kurs igen eller varsko befälhavaren. Ungefär 3-4 minuter efter det han lämnats ensam i styrhytten grundstötte fartyget kl 18:28 med 10 knops fart på landutgrundningen vid södra udden av holmen Mansören. Befälhavaren kom genast ut på bryggan och övertog befälet. Fartyget stod hårt på och fick genast 6 graders slagsida. Det konstaterades snabbt, att det var läck i maskin- och lastrum och då pumparna inte kunde hålla fartyget läns tillkallades hjälp. Livbåten sjösattes och passagerarna ilandfördes till Mansören, varifrån de ett par timmar senare avhämtades av en av marinens bårtar och fördes till Vaxholm. Strax efter klockan 21:40 kom Ångslupsbolagets Kung Ring till platsen och tog ombord lasten och förde den till Stockholm. Maskinisten följde också med till Stockholm så att endast befälhavaren och däcksmannen var kvar ombord. Slagsidan förblev oförändrad under natten och vid 12:00-tiden följande dag anlände Neptunbolagets Pluto, vilken förtöjde vid sidan av Skraken, samt satte ombord pumpar och annat bärgningsmateriel. En timme senare anlände bärgningsfartyget Ajax och ankrade 200 meter från Skraken. Efter dykarundersökning började man länspumpa och förberedde för flottagning. Bärgningsarbetet pågick i skift, och den 15:e klockan 11:35 gjordes försök att dra fartyget av grundet utan resultat. Vid 21:30-tiden rodde befälhavaren och däcksmannen i land för att telefonera och återkom till fartyget kl. 22:00. Inget bärgningsmanskap fanns då ombord, varken på Skraken eller på Pluto. På Skraken var då minst en av de två bensindrivna pumparna igång. På ett spritkök i befälhavarens hytt kokade kokade man kaffe och medan man drack detta märktes en röklukt tränga in i hytten. Då dörren öppnades till styrhytten upptäcktes att både Skraken och Pluto var helt övertända och brann som facklor. För att inte bli innebrända nödgades befälhavaren och däcksmannen att hoppa i sjön på landsidan, där vattendjupet är ca en meter, och vada iland till Mansören, varifrån de snart hämtades med båt och fördes ombord på Ajax. Då befälhavaren hoppade överbord ådrog han sig en svårare skada i vänstra foten. Omkring 23:30 drogs Skraken av grundet men sjönk efter ca fem minuter på ca 45 meters djup sydost om Mansören. Med sig i djupet tog hon Pluto, se Raä Värmdö 313.