Beskrivning Inventeringsår (2013) <itemDescription> |
-
När motorhotellen började byggas på 1950-talet var de en nyhet, och det fanns inga traditionsbundna regler för hur ett motell skulle se ut. De gavs därför inte sällan en modern och i vissa fall iögonfallande framtoning. På privat initiativ och efter ritningar av byggnadsingenjör Curt Wänerlind byggdes Brännebrona Gästis 1962 ett stycke norr om Götene på Riksväg 6, för att dels erbjuda service ti...
Visa hela
När motorhotellen började byggas på 1950-talet var de en nyhet, och det fanns inga traditionsbundna regler för hur ett motell skulle se ut. De gavs därför inte sällan en modern och i vissa fall iögonfallande framtoning. På privat initiativ och efter ritningar av byggnadsingenjör Curt Wänerlind byggdes Brännebrona Gästis 1962 ett stycke norr om Götene på Riksväg 6, för att dels erbjuda service till bilister, dels fungera som konferenshotell för Götenes näringsliv. Brännebrona i sin ursprungliga skepnad var en ganska enkel anläggning i det tidiga 60-talets anda, men när det var dags att bygga till motellet 10 år senare, hade ägaren Ernst Skarp blivit inspirerad av amerikanska anläggningar av samma typ. Tillbygget, ritat av ark. Åke Petersen, kläddes med betongelement i olika former från Skarps egen cementfabrik, som tillsammans gjorde att byggnaden blev uppseendeväckande och omöjlig att inte lägga märke till när man passerade med bil. Brännebrona blev ett i Sverige sällsynt exempel på något som i USA kallades Googie architecture, efter ett café i Los Angeles. Denna ultramoderna, lite lekfulla, arkitektur spred sig längs vägarna i USA och förekom främst i kiosker, restauranter, bensinstationer och motell, alla med avsikten att synas väl och sticka ut från mängden. Kännetecknande var djärva svängda former, liksom moderna material som betong, stål, glas och neon - samtliga kännetecken som återfanns på Brännebrona. Storhetstiden för denna expressiva stil inföll huvudsakligen mellan 1950 och 1965. Googiestilen förlorade senare i anseende, dels för att den vanligen kom att knytas till byggnader för enklare servicefunktioner med låg status, dels i konkurrensen med den framväxande postmodernismen. Sånär som på färgsättningen är Brännebrona Gästis i stort sett oförändrat sedan tillbyggnaden i början av 1970-talet.
Stäng
|