Interiör
Kyrkans huvudingång är belägen i väster, i tornets bottenvåning. Entréhallens, eller
vapenhusets, väggar och tak är slätputsade och vitmålade. Golvet är belagt med
rött tegel. Mot långhuset finns en bred valvbåge som upptar större delen av vapenhusets
östra vägg. Dörren till kyrkorummet är en dubbel ockrafärgad fyllningsdörr
med tympanonparti med liggande brädor. Söder om denna är Sophia Brahes gravhäll
monterad på väggen. Vapenhuset är möblerat för kyrkkaffe och andra sammankomster
med bänkar längs kortväggarna och den västra väggen samt bord och
stolar. På norra väggen har altarkorset från kyrkans altaruppsats från 1800-talet
monterats på väggen.
Kyrkorummet utgörs av långhus och korsarmar åt norr och söder samt ett absidialt
kor. Samtliga delar täcks av två tunnvalv som möts över långhusets främre del.
Både väggar och tak är slätputsade och vitkalkade. Undantaget gavelväggarna och
absiden löper ett profilerat gråmålat listverk längs med mötet mellan mur och tunnvalv.
I korsarmarna finns gråmålad bröstningspanel med spegelfyllningar. Golven
är belagda med rött tegel; kvadratiska i mittgången och rektangulära i övrigt. I absiden
är golvet upphöjt och belagt med kalkstensplattor. Långhus och korsarmar
är möblerade med två bänkkvarter vardera. Framför bänkkvarteren står stolar
klädda i rött skinn. Framför koret är en stor, öppen golvyta med en flygel i norra
delen.
I koret är golvet höjt med ett steg i förhållande till långhuset, likaså inom altarringen.
I norr finns en dörr till sakristian och åt öster finns tre spetsbågiga fönster
med glasmålningar. Mitt i koret står altaret med altaruppsatsen och altarringen. Vid
korets norra sida är predikstolen placerad och i söder dopfunten. Under predikstolen
finns en gravhäll i golvet som flyttats från sin ursprungliga plats. Gravhällen
sägs tillhöra kyrkoherde Jens Svendsen som verkade under 1600-talet. Längs
samma vägg, i norra korsarmen, finns platsbyggd textilförvaring i form av träskåp
målade i samma grå kulör som bänkinredningen. Söder om koret finns en psalmnummertavla
och kororgel, samt ingång till ett samtalsrum.
Båda korsarmarna har entréer med vindfång i gavlarna. Ytterportarna har dubbla
dörrblad av stående, gråmålade brädor och svartmålade beslag, vindfångets dörrar
är spegelindelade och gråmålade.
I västra delen av långhuset finns en orgelläktare i klassicerande stil som vilar på tolv
marmorerade pelare med förgyllda detaljer i kapitälen. Läktarbarriären med marmorerade
fyllningar, vilar på ett profilerat listverk. I dess mitt bryter orgelns påkostat
utformade ryggpostiv av, och ekar utformningen av den stora och pampiga
orgelfronten. En läktarunderbyggnad rymmer RWC i norr och döljer trappan till
läktaren i söder. Under läktaren finns utrymme för vaktmästare samt en andaktsplats
för kontemplation med ett ljusträd av svartmålat järnsmide.
På norra korsarmens gavelvägg finns en stor vävnad i damastteknik av Folke Isaksson.
Motiven är hämtade från den bibliska historien. Utöver denna pryds väggarna
av ljusplåtar i mässing.
Tornet och vinden nås från en liten, rundbågig muröppning i tornets södra fasad.
Direkt innanför dörren finns en igensatt öppning som har gått till kyrkorummet.
Öppningen, igensatt med både marksten och tegel i kalkbruk, har välhuggna kvadrar
som formar en rundbåge. Trapploppet börjar väster om ingången och löper
längs tornets södra mur. Tornet har två våningar utöver bottenvåningen (första
våningen). Trappan är murad av olika stora markstenar. I muren finns partier med
tegel som kan vara ursprungliga. Vid andra våningsplan har södra delen av tornet
med trappan sannolikt varit avskild från tornrummet med en murad vägg. Väggen
är numera raserad och våningens murverk är synligt. Murverket är bredare nedtill
på väggen, vilket kan vara spår efter det tunnvalv som tidigare täckte vapenhuset i
tornets bottenvåning. Partier med tegel förekommer även här. I norra väggen finns
en murad rundbåge i muren under vilken det, enligt vård- och underhållsplanen,
ska finnas ett igensatt fönster. Den tredje våningen rymmer klockbocken av furu.
I murverket finns urtag som kan ha varit avsedda för en äldre klockupphängning.
Vid murkrönet är bjälklaget av ek och mycket kraftigt. Takstolarna är medeltida
och uppbyggda med saxsparrar av ek. Urtag visar att takstolarna vid något tillfälle
ändrats om. Vinden över långhuset har taklag av furu och isolering på tunnvalvens
översida.
Inredning och inventarier
Kyrkans altare är ett blockaltare, murat av tegel med altarskiva och sockel av kalksten.
Altaruppsatsen är sannolikt tillverkad av träsnidaren Hans Kock som medverkade
vid uppförandet av Heliga Trefaldighets kyrka i Kristianstad. Det daterar uppsatsen
till 1600-talets första decennier. Altaruppsatsen är troligtvis gjord av ek, polykromt
bemålad och uppbyggd av tre horisontella skikt. Det undre skiktet, predellan, har
ett textfält på svart botten, omgiven av konsoler med änglahuvuden som bär upp
ett listverk. Det andra skiktet utgörs av huvudmotivet vilket är en snidad återgivning
av Nattvarden. På var sida flankeras detta av skulpturer av två evangelister som
förkroppsligade kolonner samt broskverksornamentik med putti. Det övre partiet
av altaruppsatsen utgörs av ett listverk med textfält som bär upp ett krönande gavelmotiv
med en skulptur av Jesus Kristus, samt på var sida om honom ytterligare
två skulpturer. Överst finns ännu ett textfält med texten Salvator Mundi. På bakstycket
sitter halvkolonner som kan höra till en äldre bänkinredning.
Altarringen är femsidig, i likhet med absiden. Varje sida har fem svarvade balusterdockor
och skiljs åt av marmorerade, heltäckande hörnbrädor. Överliggaren är lätt
profilerad och målad i blågrå kulör, liksom sockeln. Knäfallet är klätt med rött
skinn.
Predikstolen med trappa, dörrparti och baldakin är av snidat trä med polykrom
bemålning. Delar av predikstolen, däribland trappan och foten, byggdes om kring
1907 efter ritningar av arkitekt Gustaf Lindgren. Predikstolen, dörren och baldakinen
ska ha finansierats av Sophia Brahe, sannolikt i samma skede som altaruppsatsen,
dopfunten och bänkarna, under de första decennierna av 1600-talet. Dörren
till predikstolen har två speglar som ramas in av rundbågar med flätbandsornamentik.
Dörren är blåmålad och har ålderdomliga smidesgångjärn samt låsklyka. Dörromfattningen
kannelerade halvkolonner med joniska kapitäl som bär upp ett gavelstycke
med tempelmotiv. Trappans barriär har fyra bild- och textfält, åtskilda av
halvkolonner. Fyllningarna i såväl dörrpartiet som trappans barriär är målade med
blomstermotiv på ljus blå botten och är troligtvis relativt sent tillkomna. Korgen
har fem sidor med en tvärt avsmalnande undersida som vilar på en flerkantig pelare.
Korgens sidor är åtskilda av kolonnetter, med olika snidade bildmotiv omgivna
av rundbågiga flätbandsramar. Det övre listverket har textfält på latin. Baldakinen
är femsidig, med en längre sida mot väggen. Ett listverk med textfält på
latin, bär upp fialer och gavelfält med putti och adelsvapen för släkterna Bille och
Brahe. En uppgift gör gällande att ett porträtt av Sophia Brahe funnits på baldakinen,
placerat så att hon blickade ut över kyrkorummet. Det är möjligt att ett av
gavelfälten varit försett med en sådan målning. Undersidan av baldakinen är indelad
i sju fält av trälister. Från dess mitt är en förgylld duva nedpendlad.
Dopfunten är daterad till 1600-tal och består av snidad ek med polykrom bemålning.
Funten har en kolonnfot omgiven av sex volutformade ben. Cuppan är tillika
sexsidig med uppåt utkragande sidor. Den sida som står mot väggen är odekorerad
medan övriga har snidade dekorativa motiv. Cuppan har en överliggare och ett
profilerat listverk kring platsen för dopfatet. Anses vara beställd av Sophia Brahe
under tidigt 1600-tal. Funten har stora likheter med dopfunten i Gualövs kyrka.
Dopfuntsbaldakinen hänger på en järnkrok från absidens södra vägg. Den är,
liksom dopfunten, sexsidig. Ett listverk med textfält på latin bär upp den avsmalnande
baldakinen. Ovan listverket pryds baldakinen av fialer och triangulära gavelfält.
Från baldakinens undersida är en förgylld duva nedpendlad.
Bänkinredningen består av sex slutna kvarter, två i långhuset och två i vardera
korsarmen. De slutna kvarteren har spegelförsedda fronter med samma utformning
som bänkdörrarna: gråmålat ramverk med marmorerade fyllningar i beigea
kulörer och en smal ram i blågrå kulör. Invändigt är sittbänkar och dörrar målade
i röd kulör. Bänkinredningen står på lätt förhöjda golv av furu.
De två främre bänkraderna i långhuset är herrskapsbänkar med dörrar och sidostycken
från 1600-talet. Bänkdörrarna har fyllningar med flätbandsramar och kröns
av triangulära tempelgavlar. Sidostyckena är dekorerade med halvkolonner med
kannelyrer och beslagsornamentik upptill, stående på en hög sockel. De kröns av
släkterna Brahes och Billes adliga vapen. Smidesgångjärnen är ålderdomliga och
svartmålade. Bänkdörrarnas speglar har samma sorts blomsterbemålning som återfinns
på predikstolens dörr och trappa, samt på golvuret i absiden. Även bänkdörrarna
i raden bakom herrskapsbänkarna har en mer påkostad utformning med
speglar som 1952 försågs med följande text Vid 1600-talets början antages Jungfru
Sophia Brahe till Årup (1621) ha bekostat korets utsmyckning med altartavla, predikstol och
dopfunt. På motsvarande bänk i södra kvarteret står Dessa herrskapsbänkar från
1600-talets början såväl som predikstolens baldakin äro prydda med danska adelsätternas
Billes och Brahes vapensköldar. Enligt kyrkans underhållsplan ska bänkarna vara från
1600-talet. Det är dock möjligt att större delen av inredningen nytillverkades i samband
med den stora ombyggnaden av kyrkan under 1850-talet. Under 1950-talet
byttes trägolven i bänkkvarteren ut och sittbänkarna moderniserades. Under 1970-
talet kortades bänkarna i södra korsarmen.
Kyrkans orgel är tillverkad av Fredriksborgs Orgelbyggeri i Hilleröd. Orgelhuset
är av gråmålat trä, smalare kring spelbordet och kragar ut kring piporna. Fasaden
har tillhört en tidigare orgel och kom till kyrkan vid renoveringen 19061907.
Ryggpositivet tillkom på 1950-talet. Orgelfasaden och ryggpositivet är båda indelade
i fem lodräta fält med orgelpipor. Grundkulören är grå med ljust blå, röda och
förgyllda detaljer.
Kyrkans storklocka är omgjuten år 1829 av Johan Fries i Kristianstad. Lillklockan
är gjuten av ME Ohlsson i Ystad 1969.