Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Oceanien, Papua Nya Guinea, Sepik River |
Beskrivning, originalkort <itemDescription> |
-
Maskliknande huvudbonad vilken enligt upgift bäres av en kvinna då hon gifter sig. På en snörstomme som givits ett mönster med öppna mellanliggande partier har man knutit fast rader av små nassa-snäckor. Dessa täcker stommens utsida. Från hättan ett snabelliknande nedhängande parti som slutar i ett krokodilhuvud med två kaurisnäckor som ögon. Längst ne...
Visa hela
Maskliknande huvudbonad vilken enligt upgift bäres av en kvinna då hon gifter sig. På en snörstomme som givits ett mönster med öppna mellanliggande partier har man knutit fast rader av små nassa-snäckor. Dessa täcker stommens utsida. Från hättan ett snabelliknande nedhängande parti som slutar i ett krokodilhuvud med två kaurisnäckor som ögon. Längst ner över krokodilens gap, har man sytt fast en vit knapp av västerländskt ursprung. Hela huvudbonadens längd: 75 cm.
Stäng
|
Inventarienummer <itemDescription> |
|
Original: insamlat av <itemDescription> |
|
Original: lokal <itemDescription> |
|
Proveniens <itemDescription> |
|
Proveniens <itemDescription> |
|
Original: skiss eller foto <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Obs.: Beskrivning <itemDescription> |
|
Utställning / ingår i <itemDescription> |
|
Utställning, del av / ingår i <itemDescription> |
|
Referens, publicerad i <itemDescription> |
|
Utställning, monterdel / ingår i <itemDescription> |
|
Land, engelska <itemDescription> |
|
Utställningstext, Korsvägar <itemDescription> |
-
Den här ”brudkronan” kallas ambusap och kommer från Iatmulfolket från Sepikområdet. Den bärs på huvudet och fortsätter ner över ryggen som en slöja. Den är tillverkad av små nassa-snäckor och varje sn...
Visa hela
Den här ”brudkronan” kallas ambusap och kommer från Iatmulfolket från Sepikområdet. Den bärs på huvudet och fortsätter ner över ryggen som en slöja. Den är tillverkad av små nassa-snäckor och varje snäcka har två små hål för att kunna fästas i ett vävt tyg. Den här sortens prydnad användes tidigare av unga kvinnor när de tog de första stegen in i sin makes hus, och var det mest värdefulla i en gift kvinnas bröllopsklädsel. Längst ner på ”slöjan” finns ett krokodilhuvud med ögon av kaurisnäckor. På krokodilens nos sitter en vit knapp av västerländskt ursprung. Före 1940-talet var nassa-snäckor sällsynta. Dyrbara snäckbeklädda huvudbonader utbyttes tillsammans med uppträdda kaurisnäckor vid ceremonier när man växlade gåvor. När den australienska administrationen började föra in stora mängder nassa-snäckor i högländerna, blev snäckbeströdda ”mattor” en del av brudpriset. Den patriarkala kulturen i landet, och i synnerhet traditionen att betala brudpris bidrar till en utbredd tendens att se kvinnor som ägodelar. Kvinnor överlåts ibland som kompensation i tvister mellan klaner, även om domstolar har konstaterat att detta kränker kvinnors mänskliga rättigheter. Våld mot kvinnor är så utbrett i landet att det har klassats som en humanitär katastrof men en del framsteg görs trots allt. År 2013 antogs t.ex. en ny lag med syfte att kriminalisera våld i hemmet.
Stäng
|
Utställningstext, Korsvägar, eng <itemDescription> |
-
This “bridal headdress” is called an ambusap and comes from the Latmul people of the Sepik region. It is worn on the head and flows down over the back like a veil. It is made of small nassa shells. Ev...
Visa hela
This “bridal headdress” is called an ambusap and comes from the Latmul people of the Sepik region. It is worn on the head and flows down over the back like a veil. It is made of small nassa shells. Every shell has two little holes drilled in it so it can be attached to woven cloth. This type of decorative headdress was previously worn by young women when they crossed the threshold into their husband’s house, and was the most valuable item in a married woman’s wedding outfit. At the bottom of the “veil” is a crocodile head with eyes made of cowrie shells. On the crocodile’s snout is a white button of western origin. Prior to the 1940s, nassa shells were rare. Precious shell-studded headpieces were exchanged along with threaded cowrie shells at gift-exchange ceremonies. When the Australian administration began bringing large quantities of nassa shells into the highlands, shell-studded “carpets” became part of the bridal dowry. The country’s patriarchal culture, and especially its tradition of paying a bridal dowry, contributes to a widespread tendency to view women as property. Women are sometimes transferred as compensation in disputes between clans, even though courts have found that this violates the human rights. Violence against women is so widespread in the country that it has been classified a humanitarian disaster, but some progress has nevertheless been made. For example, in 2013 a new law was passed criminalising violence in the home.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Ursprung i Sepik River, Papua Nya Guinea, Oceanien.
-
Förvärvad av Lemaire, M. L. J..
-
Förvärvad 1962 .
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
MLJ Lemaire
-
Sepik River
-
etnografi
-
huvudbonad
-
personliga föremål
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 21 cm.
-
Diameter: 14 cm.
-
Höjd: 75 cm.
|
Sakord, engelska<itemName> |
- head gear
|
Sakord<itemName> |
- huvudbonad
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Världskulturmuseet |
Källa <url>
|
|