Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
Kamakura (1185-1333) |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien, Japan |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Seitaka Doji, lackerad träfigur från Kamakura-perioden (1185-1392). Seitaka-Doji är en av åtta unga pojkassistenter som hjälper Fudo Myo-o (en mäktig buddhistisk esoterisk skyddsgudomlighet), som med hjälp av sin ursinniga min, svärd och lasso bekämpar ondskan. Lack: teknik och funktion Den japanska lacken kommer från lackträdet (Rhus verniciflua/vernicifera) som är släkt med mango och cashewnöt ...
Visa hela
Seitaka Doji, lackerad träfigur från Kamakura-perioden (1185-1392). Seitaka-Doji är en av åtta unga pojkassistenter som hjälper Fudo Myo-o (en mäktig buddhistisk esoterisk skyddsgudomlighet), som med hjälp av sin ursinniga min, svärd och lasso bekämpar ondskan. Lack: teknik och funktion Den japanska lacken kommer från lackträdet (Rhus verniciflua/vernicifera) som är släkt med mango och cashewnöt i familjen sumakväxter. Det finns flera besläktade lackträd som kan ge lack. Trädet tappas på sin sav ungefär som när man tappar gummi. Efter tappning dör trädet. Saven filtreras och är i sin flytande form eksemframkallande. Den är nästan ofärgad. Genom pigment färgas klacken, t ex svart (med järnoxid) eller röd (från kvicksilver). Lackens funktionella betydelse ligger i att den skyddar underlaget. Vanliga underlag är trä, men även metall, textil, papper och keramik. Lackeringen består ofta av ett 50-tal faser och börjar med grundning, en blandning av lack, bränt lerpulver och stenpulver. Sedan följer slipning. Själva lackeringen sker ofta i flera lager. Varje lager behöver härda i ett dammfritt skåp med ca 80% luftfuktighet. Polering är också ett viktigt moment. Tidsåtgången för ett exklusivt lackföremål kan vara upp till tio år. Vanliga dekorationstekniker är inlägg av bl a pärlemor samt pulveriserade metaller (maki-e). Lacken användes på t ex rustningar och under andra världskriget som rostförebyggare på vapen. Guldlack används även vid lagning av keramikföremål, där det icke-perfekta sätts i fokus genom lacket som en medveten del i estetiken. Hantverk: exemplet lacktillverkning De största lackproducerande områdena idag är Tokyo (Edo-lack), Kyoto (Kyo-lack) och Kanazawa (Kaga-lack). Andra viktiga platser för lacktillverkning med lång historia är Wajima, Takayama och Takamatsu. Lackarbeten har använts i Japan som konstföremål och vardagsföremål åtminstone sedan mitten av Jomon-perioden (ca 10500–300 f v t). Nya fynd kan troligen dateras till ca 7000 år f v t. Omkring 586 e v t startade en lackavdelning inom finansministeriet för att effektivt kunna organisera lackproduktionen. Buddismen kom till landet under samma tid och man började göra religiöst relaterade föremål som skulpturer och tempelinredningar. Användning av pulvriserade metaller är belagd från 700-talet, bl a i form av ”strödd bild” (maki-e) som anses unikt japansk. I Heian-periodens (794-1185) mest berömda berättelse, Genji monogatari, nämns rikt dekorerad lackinredning och lackföremål. Under Edo-perioden räknades lackträdet som ett av de ”fyra viktiga träden” tillsammans med tebusken, mullbärsträdet som man gör papper av (Broussonetia papyrifera) och mullbärsträdet som man matar silkeslarver med (Morus alba). Lackråvaran användes t ex som skattebetalning. Under Edo-periodens mitt började även förmögna handelsmän beställa exklusiva lacker med guld och pärlemorinläggningar. Lackföremålens stora betydelse i Japan jämförs med bruket av porslin i Kina. När européerna kom till Japan i mitten av 1500-talet blev de fascinerade av lackerna. Lacker var hett eftertraktade och gick på export till Europa, särskilt den typ som kallas namban-lack, som ofta har pärlemorinläggningar. Européerna försökte också att imitera den japanska lacken utan större framgång (”japanning”). Under 1900-talet har flera åtgärder vidtagits för att både bevara och kreativt utveckla lackkonsten. (Baserad på text från utställningskatalogen Japan. Föremål och bilder berättar. 2011). /PH
Stäng
|
Utställningar, historik <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Religion <itemDescription> |
|
Utställning / ingår i <itemDescription> |
|
Anmärkning <itemDescription> |
|
Utställningstext / engelska <itemDescription> |
-
Seitaka Doji. Fudo Myoo is a symbol for strength and justice representing an aggressive aspect of the central Buddha (Dainichi Nyorai) in the esoteric Buddhism. He is usually shown surrounded by fire,...
Visa hela
Seitaka Doji. Fudo Myoo is a symbol for strength and justice representing an aggressive aspect of the central Buddha (Dainichi Nyorai) in the esoteric Buddhism. He is usually shown surrounded by fire, with his servants Seitaka Doji and Kongara Doji. Lacquered wood. Kamakura-period (1185-1333).
Stäng
|
Utställningstext / svenska <itemDescription> |
-
Seitaka Doji. Fudo Myoo är en symbol för styrka och rättvisa och en aggressiv aspekt av den centrala buddhan (Dainichi Nyorai) i esoterisk buddhism. Han brukar visas omgiven av eldslågor, ofta med s...
Visa hela
Seitaka Doji. Fudo Myoo är en symbol för styrka och rättvisa och en aggressiv aspekt av den centrala buddhan (Dainichi Nyorai) i esoterisk buddhism. Han brukar visas omgiven av eldslågor, ofta med sina tjänare Seitaka Doji och Kongara Doji. Lackerat trä. Kamakura-perioden (1185-1333). Östasiatiska Museet.
Stäng
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Utställning, del av / ingår i <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Referens, källa <itemDescription> |
-
Braw, Monica, Holmberg, Petra & Myrdal, Eva (2011). Japan: föremål och bilder berättar = Japan : artefacts and images tell the story. Stockholm: Östasiatiska museet
|
Händelse <context> |
-
Brukad Kamakura (1185-1333).
-
Ursprung i Japan, Asien.
-
Förvärvad 1979 av Östasiatiska museets vänner.
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- Wood
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- Trä
|
Material<itemMaterial> |
- Trä
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Wood
-
OM-1979-0001
-
Wood
-
ÖMV
-
Östasiatiska museets vänförening
-
Östasien
-
나무 木
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 41 cm.
-
Djup: 31 cm.
-
Höjd: 82
|
Sakord, engelska<itemName> |
- Sculpture
|
Sakord<itemName> |
- Figur
- Skulptur
|
Ämne <subject> |
|
Accessionsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Östasiatiska museet |
Källa <url>
|
|