Den här skulpturen från den theravadabuddhistiska traditionen visar det ögonblick när den historiska Buddha blev upplyst. Att skulpturen faktiskt inte kan stå stabilt på egen hand tyder på att den ursprungligen suttit fast i klippan som den huggits ur och att den alltså kommer från ett grottempel.
1. Barnsligt utseende. Skulpturen är gjord i så kallad Avastil, en stil som kommer ifrån det gamla Avakungarikets område i dagens Myanmar.
Buddhafigurer i Avastil har ofta ett barnsligt utseende, vilket symboliserar att Shakyamuni Buddha är ren som ett barn.
Child-like Appearance. This sculpture is carved in the Ava style, which originated in the area of the old Ava Kingdom in present-day Myanmar. Buddha images in this style often have a child-like appearance to convey the Shakyamuni Buddha’s infant-like purity.
2. Buddhas huvudform. Förhöjningen ovanpå Buddhas huvud kallas ushnisha. Den symboliserar Buddhas enastående andliga kunskap.
Head Protrusion. The protrusion on top of the Buddha’s head is called an ushnisha. It represents the Buddha’s superior spiritual knowledge.
3. Långa örsnibbar. De långa örsnibbarna på avbildningar av den historiska Buddha är en påminnelse om att han ursprungligen,
under namnet Siddhartha, var son till en indisk härskare. Siddhartha levde i lyx och överfl öd och bar tunga guldringar i öronen som tänjde ut hans örsnibbar.
Long Earlobes. The long earlobes found on images of the Historical Buddha recall his origin as Siddhartha – the son of an Indian ruler. Living in splendour and luxury, Siddhartha wore heavy gold earrings, which stretched his earlobes.
4. Löv från Bodhiträd. På sockelns mitt alldeles nedanför Buddha finns ett stiliserat bodhilöv. Det symboliserar bodhiträdet som Buddha satt under när han blev upplyst.
Bodhi Leaf. There is a stylised leaf carved on the centre of the base, just below the Buddha. This represents the Bodhi Tree, under which the Buddha became enlightened. (Utställningstext 2019, Skulpturhallen, Östasiatiska museet)