Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Nordamerika, Kanada, British Columbia |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Mask, enligt generalkatalogen "Bek bek koall a nusa". Den lockar folk att bita stycken ur armarna, med proveniensen bella bella, British Columbia. Med stor säkerhet stämmer proveniensen här. Maskens karakteristiska näsa och ansikte talar för att detta är en mask från bella bella. Den är också mycket lik den del av mask (1904.19.29) som finns på foto i bildarkivet. Denna mask är troligen själva k...
Visa hela
Mask, enligt generalkatalogen "Bek bek koall a nusa". Den lockar folk att bita stycken ur armarna, med proveniensen bella bella, British Columbia. Med stor säkerhet stämmer proveniensen här. Maskens karakteristiska näsa och ansikte talar för att detta är en mask från bella bella. Den är också mycket lik den del av mask (1904.19.29) som finns på foto i bildarkivet. Denna mask är troligen själva kannibalanden bakhbakwalanooksiwey, här framställd på detta sätt och inte i sin typiska korpform. Stilen på ögonen är typiska för kwakiutl. De två stiliserad dödskallarna uppe på masken är också typiska för kwakiutlstilen. Denna mask är mycket ovanlig och representerar antagligen en tidig utvecklingsfas av tanis, hamtsasällskapets masker. Den är troligen från tidigt 1800-tal eller sent 1700-tal, och med andra ord mycket gammal. Kannibalanden är ett mäktigt väsen som enligt traditionen mött en anfader till en familj för mycket länge sedan. Vid vissa tillfällen anses kannibalanden komma tillbaka och gå in i/besätta en ny person som därmed också får del av kannibalandens makt. Härmed utbildades det hemliga sällskap där alla medlemmar varit besatta och är initierade i kannibaldansarsällskapets hemligheter. Själva kannibaldansen är en dramatisering av mötet med kannibalsanden. Initianden blir besatt av anden, blir vild och biter människor. Efter en tid fångas han in och tämjs av medlemmarna i sällskapet. Dramatiseringen involverar masker som denna samt annan parafernalia liksom extraordinära händelser, vilka visar kannibalandens kraft och makt. Hamatsadansen finns fortfarande kvar hos kwakiutlgrupperna om än nu i mycket förkortad form. Liksom förr är den ett privilegium för de högsta hövdingafamiljerna, de högst rankade ärftlighetshövdingarna och deras familjer./JG
Stäng
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
Comment from Q̓íx̌itasu Elroy White in email 2024: "In particular, this mask could be called the Báxvbakvalan̓usiwa, a supernatural being with the ability to transform a person to have cannibalistic ...
Visa hela
Comment from Q̓íx̌itasu Elroy White in email 2024: "In particular, this mask could be called the Báxvbakvalan̓usiwa, a supernatural being with the ability to transform a person to have cannibalistic qualities, a sacred ceremonial dance right of the chiefs of the Heiltsuk. At one time, the Heiltsuk were labelled as northern Kwakiutl. Only outsiders used that label for us. However, we are Heiltsuk - to speak and act correctly but we are socially, linguistically and culturally similar to our relatives to the south of us, tribes of the Kwakwaka'wakw (Kwakiutl)". Comment from Q̓íx̌itasu Elroy White in email 2024-11-26: "The mask is very unique. It resembles the mask of the cannibal bird monster masks that come out after the Tanis dances his full initiation set. The cannibal bird monsters each have a name and role in the secret society. Although it does not resemble a bird because it lacks a beak, the rest of mask fits the style for the dancers. With the beak, dancer manipulates strings to open and close the beak so that the clapping sound can be heard. By entering Retzius name in the search bar, i see that he made a vast collection worldwide. He must of been very wealthy to achieve this. I also see that some of his collections came from store owners in Victoria BC, and from other collectors like Jacobsen. In 1893, our people were still living in their village of Old Towns before they eventually relocated to our modern village of Bella Bella, home of the Heiltsuk. By then, missionary and government influence was so strong and i am surprised that Heiltsuk chiefs still owned their potlatch regalia. As an active potlatcher, I protect my potlatch regalia carefully and only bring them out at potlatches and to show them to the uninitiated was against our laws/protocols that resulted in punishment by either death or for the uninitiated to be permitted to be part of the secret societies."
Stäng
|
Utställning / ingår i <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning, del av / ingår i <itemDescription> |
|
Utställning, monterdel / ingår i <itemDescription> |
|
Land / engelska <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Händelse / var närvarande vid <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Brukad av heiltsuk.
-
Ursprung i British Columbia, Kanada, Nordamerika.
-
Förvärvad 1904 av Retzius, Gustaf.
-
Lånad 1960-02-23 - 1960-03-27 av Helsingfors konsthall.
-
Utställd 1991-06-21 - i Etnografiska museet, Stockholm av Nordamerikas indianer.
-
Utställd 2007-12 - i Etnografiska museet, Stockholm av Nordvästkustindianerna 02:3, Nordvästkusten 02, Nordvästkusten.
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- wood
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- trä
|
Material<itemMaterial> |
- trä
- ceder
|
Teknik <itemTechnique> |
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Heiltsuk People
-
1904.19.0021
-
Bildkonst (532)
-
Konst (530)
-
Kyrklig organisation (790)
-
Religion i allmänhet (771)
-
Religiösa högtider och gudstjänster (796)
-
Religonsutövning (780)
-
Ritual (788)
-
Släktens historia, musikinstrument och masker
-
Trosföreställningar (770)
-
bella bella
|
Sakord, engelska<itemName> |
- mask
|
Sakord<itemName> |
- mask
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
Källa <url>
|
|