Förfadersskulptur utskuren i ljust trä föreställande en sittande kvinna bärandes en kruka på huvudet och ett pärlband på överkroppen. Håret och pallen är markerade med svart, ögonen är inläggningar av ben eller glas. Skulpturen avbildas i Laman 1962, s.194 - "Sculpture of an ancestor, Bemba in Kolo", och är av samma typ som en mansskulptur avportreterad i Segys "African sculpture speaks",fig.10 på sid.20.
"This tribe (babembe) is known mostly for its statues/.../ Sometimes called sibiti figures, after the name of the principal village, the most characteristic feature is the rich scarification on the stomach, in curved and angular designs. They all have eyes inset with mirro, shell or glass. The... pointed beard stained in the same color as the hairdress".(Segy, L. 1989, s.211)
"Bilden själv är endast en minnesbild. Men den har ett hål i sitsen , däri någon förfädersande, 'mukuyu' eller 'nkisi' insatts. De skola stå i påsar, knyten, korgar e d fyllda med helgade saker samt något, ett ben eller annat, från förfädren. De mottaga offer av blod etc. Man talar med dem och beder till dem. Om 'mukuyu' gått ur bilden, så är denna intet värd utan kan riskfritt kastas eller lämnas till vem som hälst. Detta känna de på bilderna, då de lukta på dem, om de uppväcka mayembo eller ej. Så länge förfädersanden är kvar, vakar han till godo över avkomlingarna och släkten eller ock straffar, om de bryta mot de gamla sederna och buden." (Börrisson, 1925, s 17-18).HTB