Dansmask av skuret och bemålat trä, tagel och skinn. Masken är i två delar, den undre utgör underkäke och den övre överkäke och resten av huvudet. Delarna är löstagbara. På underdelens baksida finns två handtag för manövrering av masken. Det behövs två dansare, en som sköter huvudet med munnen som kan öppnas och stängas, och en för kroppen. Masken har ett demonliknande ansikte med stora, runda ögon och huggtänder. Masken har öron av skinn och ett långt hakskägg av tagel. På huvudets ovansida finns hål och spikar, här ska den tillhörande dräkten (kroppen) fästas.
Enligt Generalkatalogen föreställer masken barong kèkèt, "...den vanligast förekommande och heligaste barong...Under det lösa hakpartiet svart skägg av tagel. Detta är särskilt heligt och vattnet varmed skägget döpts, användes dels som vigvatten, dels som medicin. många byar ha egen barong och de olika templen i en by ha ofta sin egen barong. alla tillbehören för barongdansen måste invigas. I närheten av Bona ställde man en gång upp barongdjuret ute vid vägen med många offergåvor emedan i byn många sjukdomar utbrutit." (Generalkatalogen)
"The barong kèkèt, which like all barong masks has a moveable lower jaw with handles, has beard made of human hair attached to the head; this beard is the most powerful part of the whole figure. The head and body of the barong have leather decorations adorned with gold leaf and sometimes with coloured glass and mirrors. Its three- or-four metre long fur can be composed either of chicken or heron feathers, but in most cases is made of bayu nanas, fibres of the pineapple plant (Agave cantala Roxb.). Sometimes colourful cloths hang from the erect tail.
A consecrated barong is treated with great respect and adressed (or talked about) as Banaspati Raja, Jero Gede or Bhatara Gede: the designation barong is rarely heard. His seat as Banaspati Raja is in the trees of the burial ground, which are considered tenget. In his incarnation as a barong he has his own shrine in the chthonian temple, where offerings are made to him, for example on the day galungan.
The mask of this tutelary spirit is carved according to strict ritual prescriptions from the wood of the pulé tree(Alstonia scholaris) growing on the burial grounds, and is purified, consecrated and animated by a Brahmana priest during a pasupati rite in the same way as anthropomorphic seats for gods (arca lingga) or new buildings are. Should such a consecrated mask ever need repairs, it must first be temporarily deconsecrated if the work is to be done without risk.
Banaspati Raja, Jero Gedé or Bhatara Gedé protects the village from the harmful influences of dead souls and bhuta kala, whom he rules and keeps under control as their guardian and king respectively." (Ramseyer, Urs. 1977. s.190)
(NS)