Avalokiteshvara "Den mildögde frälsaren", här såsom Shasrabhuja Lokeshvara "Herren med de tusen armarna", tib. spyan ras grigs phyag stong spyan stong".
Avalokiteshvara är här avbildad med 11 huvuden och tusen armar. Det översta huvudet med ushnisha är Amitabhas, och under detta finns enligt Karl Gunnar Gardell Mahakalas skräckinjagande huvud krönt av en kraniekrona. Övriga huvuden bär krona, och har örhängen. Avalokiteshvara är även smyckad med armringar, fotringar, stolaband, bröstsmycken och han bär smycken över dräkten som börjar vid höfterna och har en rosett mitt fram.
Asana: Avalokiteshvara avbildas stående på en lotustron, med tyngden på båda benen.
Mudra: Avalokiteshvara har här avbildats med 8 primära händer varav de mittersta är hållande juvelen (namskara mudra). Hans högra nedre hand i varada mudra, har försetts med ett öga. Bakom de primära armarna strålar 32 armar ut från Avalokiteshvaras sidor, och var hand har försetts med ett öga. Bakom dessa finns ytterligare armar symboliskt avbildade.
Skulpturen är av driven förgylld koppar. (AA)
Namskara mudra (Bunce F W. 1994. s. 1024)
De 8 primära armarna symboliserar dharmakaya, de 32 mittersta armarna symboliserar sambhogakaya, de resterande bakre armarna symboliserar nirmanakaya. (Lavazzi-Raeuber, A. 1991. s.136)
"Gudabild av driven och förgylld koppar med inlagda stenar. Den tusenarmade Avalokitecvara." (MLK)
"Avalokiteshvara betraktas som förgrundsgestalt och centralfigur inom mahayanabuddhismen, där han vördas som medkänslans och barmhärtighetens bodhisattva. Enligt legenden är Avalokiteshvara son till Buddhan Amitabha, `det gränslösa ljuset´ och i sin fyrarmade vita form inkarnerad i Dalai Lama. Han förekommer i en mängd olika emanationer och former, ibland angivna till 108 eller 333 stycken, av vilka den här avbildade utgör en.
Legenden berättar: Bodhisattvan Avalokiteshvara hade lovat att aldrig misströsta i sitt arbete på att frälsa alla levande varelser. När han till sist efter mycket arbete trodde sig ha lyckats, upptäckte han att efter en tid att helvetena åter började fyllas. Av misströstan sorg och smärta brast då hans huvud. Buddhan Amitabha, hans andlige fader, hopsamlade då bitarna och sammanfogade dem - till tio huvuden. Överst placerade buddhan sitt eget huvud såsom det elfte! Med sin mångfald av armar - ibland avbildas han med tusen armar - kan han fortsätta att visa barmhärtighet mot alla levande i alla världar....
En vanligt förekommande form är den Tusenarmade frälsaren eller Herren med elva huvuden och tusen armar, Ekadashamukha Sahasrabhuja Lokeshvara. Hans attribut är samma som den elvahövdade men därtill kommer att de tusen händerna alla i varada-mudra bär ett allseende öga, så att inget levande väsen undgår Avalokiteshvaras stora medlidande mahakaruna. Med sina många händer förmår han ingripa i alla världar för att lindra lidandet för allt levande. De elva huvudena symboliserar de elva himmelsriktningarna (åtta huvudriktningar samt zenit och nadir..."
(Ur Karl Gunnar Gardells dokumentation av föremål 1935.50.2429)