Publicerad text <itemDescription> |
-
I Henry Tayalis grafik möter vid det Afrika som kämpar för oberoende, men också de svårigheter som människor tampas med i det fria Afrikas nya storstäder. Tayali är en engagerad konstnär. Hans bilder ...
Visa hela
I Henry Tayalis grafik möter vid det Afrika som kämpar för oberoende, men också de svårigheter som människor tampas med i det fria Afrikas nya storstäder. Tayali är en engagerad konstnär. Hans bilder verkar tillkomna i ett samtidigt förtvivlat och uppfordrande stämningsläge, häftigt formulerade kommentarer till vad som händer just nu. Själv säger han: ” Jag ser människor lämna sin jord och by, ett liv med sammanhang och normer. De beger sig in till stan, där de möter en helt annan djungel med andra, eller inga, regler. De förlorar fotfästet, bor i skjul och de förtjänar så ynka litet att det inte ens täcker deras enklaste behov. Det är så sorgesamt. Min konst handlar om folkets lidande och jag vill vara denna smärtas eko. Jag ser denna kontinents problem, hur fort förändringarna sker. Jag registrerar vad jag och mitt folk känner”. Hans engagemang är lätt att iaktta i grafiken. Här finns frihetshjältarna och ropen om rättvisa och mat, liksom uppgivenheten och aggressiviteten i ölhallarna. I oljemålningarna är uttrycksmedlen annorlunda. Hans säger om det: ”Utgångspunkten är människan och hennes problem. Samhället vibrerar av energi. Det är mängder av krafter som verkar på varandra. Detta strömmar genom målningarnas färg. Men det färdiga resultatet beror av teknik, inte av okontrollerad känsla.” Margaret Plesner är en konstnärskollega till Henry Tayali. Hon kommenterar hans måleri så här: ”Det växlar mellan abstraktioner och abstrakta tolkningar av människor. Det kan vara ett landskap myllrande av människor, som förvandlas till färgaccenter för att i nästa bild bli rena streck och dansade färger – som ett solglittrande himmelsrum. Hans måleri har något gemensamt med Pollock och Mark Tobey, och han arbetar nu intensivt mot en större konstnärlig frihet i formernas förhållande till varandra i bildrummet”. I dagens Zambia är Henry Tayali en uppburen konstnär. Han undervisar vid universitetet, han sitter med i styrelsen för landets museer och han organiserar seminarier och kurser för unga konstnärer. Han ställer ut ofta, både i Zambia och utomlands, och han är en kraftkälla för Zambias konstliv. I sin undervisning på universitetet i Lusaka är det viktig för honom att intressera studenter också för den traditionella konsten. Han har dokumenterat väggmålningar, skulptur, arkitektur och musikinstrument i olika delar av landet. Han söker kontakt med läkespecialister och lär av dem. Han undersöker konstens roll i det traditionella afrikanska samhället. Men, säger Tayali, det handlar då inte om ett västerländskt konstbegrepp eller västerländsk estetik, utan mer om hur en viss trumma eller skulptur fungerar i bestämda sociala sammanhang. Egentligen talar han inte om ”konst” eller ”skulptur” utan om skapade former. Det är kraftladdade föremål, som används i religiösa ceremonier och läkeprocesser. Men också för hämnd – med ”skapade former” kan man förmedla ont lika väl som gott. Bilder, liksom musik och dans, är ett sött att komma i förbindelse med krafter utanför oss själva, med förfäderna och med det gudomliga. De bidrar till att ordningen upprätthålls, till att kulturen består. Konst är alltså inte någon dekoration på ytan av samhället, snarare då själva grunden. ”Begreppet liv år i det afrikanska landsbygdssamhället byggt på de skapade formernas filosofi och principer”. Så ser Henry Tayali konstens roll i det traditionella samhället. Här finns en parallell till hur han ser sin egen uppgift som konstnär i Zambia. ”Min konst handlar om folkets lidande ich jag vill vara denna smärtas eko …. Jag registrerar vad jag och mitt folk känner”. Liksom den traditionella läkespecialisten har förmåga att se orsaker och sammanhang i vardagslivets oreda, så vill Henry Tayali i sina bilder uttrycka det som finns under ytan, det människor upplever utan att helt kunna formulera det. Innebörden av det som nu sker i kåkstäderna, i gruvorna och vid förhandlingsbordet gestalts i hans bilder. Det är alltså ett mycket stort allvar bakom Henry Tayalis arbete som konstnär i Zambia. Han är född 1943 i Serenje i västra Zambia. När han var tolv år gammal flyttade familjen till dåvarande Rhodesia och man bosatte sig i Bulawayo. Här fick han möjlighet till teckningslektioner och 15 år gammal hade han sin första utställning. Det var för övrig första gången över huvud taget som en afrikansk konstnär ställde ut i Bulawayo. I 20-årsåldern deltog han i en samlingsutställning i Salisbury. Sedan blev det fem år vid Makerere-universitetet i Uganda och ytterligare fyra år vid konstakademine i Düsseldorf. Nu är han alltså forskare och lärare vid universitet i Lusaka, Zambia. Förutom i Zambia och Zimbabwe har Henry Tayali ställt ut i bl a Kenya, Canada och Västtyskland. I den internationella vandringsutställningen ”Moder konst i Afrika (visad på Liljevalchs i Stockholm 1980) kunde vi se några av hans grafiska blad. - ”Henry Tayali Konstnär från Zambia”. Utställningskatalog, januari 1982
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Producerades av Ed, Björn, Lovén, Ulla, Granath, Olle, Abraham-Nilsson, Kerstin, Bäckstrand, Elisabeth, Holten, Ragnar von.
-
Tillverkades 1982-03-06 - i Etnografiska museet, Stockholm.
|