Helikoptern tillverkades 1962 och flögs första gången den 11 maj. Den var byggd som prototyp nummer två (TAB-II) i Airline serien för New York Airways, c/n 10. Den blev dock inblandad i en olycka 1964 men reparerades och modifierades till en testprototyp för ett nytt Boeing 347 projekt.
Helikoptern inköptes och importerades av den svenska försvarsmakten 1970 som ersättning för en havererad HKP 4. Den monterades ihop på Malmen och hos Osterman och försågs med åtta fyrkantiga fönster på varje sida. Stjärtpartiet var prototypen till CH-46D modellen och modifierades till HKP 4B standard.
Helikoptern baserades på 11:e Helikopterdivisionen på Berga och kom att användas för ubåtsjakt, minsvepning, trupptransport och räddningstjänst. Den flögs från Berga till Malmen den 5 december 2007 och var då avdelad för Flygvapenmuseum, men beslutet återkallades och helikoptern sattes tillfälligt i beredskap. Helikoptern överlämnades till museet den 28 mars 2011.