Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Orig. text: Mahognyvillan, en personalbostad vid Centrala Flygverkstaden Malmslätt brinner 1941. Bilden är tagen från den dåvarande Instrumentverkstaden som var granne med Mahognyvillan. Personalbostaden hade uppförts 1918 på den västra delen av verkstadsområdet och innehöll tio lägenheter. Se översiktsbilden LELa65 från början av 1920-talet. Byggnaden revs efter branden. På platsen finns sedan många år en bilparkering. Observera flygplanet i luften.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Photo
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Kilger, Franz
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Foto
Fotodatum <presTimeLabel>
1941
Motiv<itemDescription>
Orig. text: Mahognyvillan, en personalbostad vid Centrala Flygverkstaden Malmslätt brinner 1941. Bilden är tagen från den dåvarande Instrumentverkstaden som var granne med Mahognyvillan. Personalbostaden hade uppförts 1918 på den västra delen av verkstadsområdet och innehöll tio lägenheter. Se översiktsbilden LELa65 från början av 1920-talet. Byggnaden revs efter branden. På platsen finns sedan må...Visa hela
Orig. text: Mahognyvillan, en personalbostad vid Centrala Flygverkstaden Malmslätt brinner 1941. Bilden är tagen från den dåvarande Instrumentverkstaden som var granne med Mahognyvillan. Personalbostaden hade uppförts 1918 på den västra delen av verkstadsområdet och innehöll tio lägenheter. Se översiktsbilden LELa65 från början av 1920-talet. Byggnaden revs efter branden. På platsen finns sedan många år en bilparkering. Observera flygplanet i luften. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
Nyckelord <itemKeyWord>
Bostadshus
Eldsvåda
Flygvapnet
Försvaret
Katastrof
Personalbostad
Motiv<itemName>
Orig. text: Mahognyvillan, en personalbostad vid Centrala Flygverkstaden Malmslätt brinner 1941. Bilden är tagen från den dåvarande Instrumentverkstaden som var granne med Mahognyvillan. Personalbostaden hade uppförts 1918 på den västra delen av verkstadsområdet och innehöll tio lägenheter. Se översiktsbilden LELa65 från början av 1920-talet. Byggnaden revs efter branden. På platsen finns sedan många år en bilparkering. Observera flygplanet i luften.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.