Typ <itemType> |
Utställning |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Älvsborgsbron 1966, när Olof Palme invigde Älvsborgsbron, var det nog många göteborgare som sträckte på sig lite. »Aldrig tidigare har Göteborg drivit sig själv så hårt som man gör just nu. Frågan är om någon svensk stad eldar så hårt under pannorna som just Göteborg.« En bit bort byggdes Tingstadstunneln. Och mellan bron och tunneln drogs den sexfiliga Oscarsleden, och snart även Gnistängstunnel...
Visa hela
Älvsborgsbron 1966, när Olof Palme invigde Älvsborgsbron, var det nog många göteborgare som sträckte på sig lite. »Aldrig tidigare har Göteborg drivit sig själv så hårt som man gör just nu. Frågan är om någon svensk stad eldar så hårt under pannorna som just Göteborg.« En bit bort byggdes Tingstadstunneln. Och mellan bron och tunneln drogs den sexfiliga Oscarsleden, och snart även Gnistängstunneln och Söderleden. Människor måste kunna åka bil mellan industrijobben på Hisingen och sina nybyggda bostäder i Västra Frölunda! Det blev funktionellt. Men blev det vackert? De tyckte i alla fall »Brolof« Palme, som tidningen Arbetet kallade honom. »Dessa trafikapparater betraktas ofta som teknikens omänskliga vidunder, man säger att de förfular landskapet, slår sönder stadsbilden.... Men vi ser idag att de kan ha stora skönhetsvärden. Jag betraktar Älvsborgsbron som en del av stadens miljö. Den rationella klokheten har sannerligen inte drivit skönheten på flykten. De har funnit varandra. Den nya bron gör Göteborg till en vackrare stad.« Alla som har tagit en bild av Älvsborgsbron är nog beredda att hålla med.
Stäng
|
Sakord <itemDescription> |
|
Presentationstext <itemDescription> |
|
Presentation text / english <itemDescription> |
-
ÄLVSBORG BRIDGE - was opened in 1966 and was intended to make it easier to travel between homes in Västra Frölunda and the industries on Hisingen. ---------- Älvsborg Bridge In 1966, when Olof Palme ...
Visa hela
ÄLVSBORG BRIDGE - was opened in 1966 and was intended to make it easier to travel between homes in Västra Frölunda and the industries on Hisingen. ---------- Älvsborg Bridge In 1966, when Olof Palme (then Minister for Transport and Communications, later Prime Minister) inaugurated Älvsborg Bridge, many Gothenburgers must have been proud. “Never before has Gothenburg pushed itself as hard as it is doing right now. The question is whether any Swedish city is firing up its furnaces as much as Gothenburg,” said Palme. The Tingstad tunnel was being built a short distance away. And between the bridge and the tunnel, the six-lane Oscarsleden link was taking shape, soon to be followed by the Gnistäng tunnel and the Söderleden link People had to be able to drive between their industrial jobs on Hisingen and their newly built homes in Västra Frölunda! The result was functional. But was it beautiful? Olof Palme thought so: “These traffic devices are often regarded as technology’s inhuman monstrosities; people say they make the countryside ugly, destroy the cityscape…. But we see today that they can have great aesthetic values. I consider Älvsborg Bridge to be part of the city’s environment. Rational wisdom has truly not driven beauty into retreat. They have found each other. The new bridge makes Gothenburg a more beautiful city.” Everyone who has ever taken a photo of Älvsborg Bridge must surely agree.
Stäng
|
Title / english<itemName> |
- Älvsborg Bridge
|
Titel / verkets<itemName> |
- Älvsborgsbron
|
Sakord<itemName> |
- monterdel
|
Ämne <subject> |
|
Titel / monterdel <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Göteborgs stadsmuseum |
Källa <url>
|
|