Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1940 |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Husmannen hade alltid kosten på stället, såväl vid tröskning som då han utgjorde dagsverken för stugtomten och potatistäpppan eller haven. Tröskade husmannen ensam hade han alltid pungaskäppa, eller om två husmän tröskade tillsamma, i vilket fall pungaskäppan delades lika emellan dem. Med pungaskäppa menades att när de hade uppmätt den tröskade säden så fick tröskemannen var tjugonde skäppa av den...
Visa hela
Husmannen hade alltid kosten på stället, såväl vid tröskning som då han utgjorde dagsverken för stugtomten och potatistäpppan eller haven. Tröskade husmannen ensam hade han alltid pungaskäppa, eller om två husmän tröskade tillsamma, i vilket fall pungaskäppan delades lika emellan dem. Med pungaskäppa menades att när de hade uppmätt den tröskade säden så fick tröskemannen var tjugonde skäppa av den uppmätta säden, när de voro två delades skäppan emellan dem. Var husbonden ärlig och redbar så fick tröskemannen av den bästa säden, men var han gnidig och mindre nogräknad i sitt handlande mot nästan så hände det stundom att tröskemännen fingo nöja sig med sekunda vara. Plejelen användes numera ytterst sällan vid tröskning, men behöfs långhalm vid gården till taktäckning, så måste plejelen tages fram igen, ty sedan rågen eller vetet gått igenom ett modernt tröskverk duger ej halmen till långhalm, lämplig för taktäckning. Någon gång kan man ännu få höra plejelens dunkande mot logens lergolv, men då i regel vid något mindre torp eller egnahem, där ännu halmtak finnes, men då är det i regel endast en tröskande. Det är då nästan vemodigt att höra det enformiga dunk --- dunk --- dunk, i motsats till det mera livliga ljudet av tvåmanströskningen som låter istället så här dunk, dunk, dunk, dunk, dunk, dunk ett accord i dur i stället för molltoner. Om långhalms beredning Då klipporna skulle beredas till långhalm sattes en grov kam av träspjäler in i en stolpe i väggen, och klippans band löstes upp och tröskemannen tog en del av klippans strå och drog det igenom träkammen, därvid avskildes lösa eller brutna strån, och endast ren och strid halm återstod, klippans stråmängd hade då minskats, så en ny klippa måste tagas och behandlas, minst en och en halv klippa behöfdes för att få en långhalmskärve denne bands då med ett stråband och skars i stubbändan jämn med en vass kniv, varefter långhalmsskärven var färdig att läggas på taket. Kärvarnarna räknades i tjog (tjyv) eller snes, som var det gamla uttrycket för tjog mäst användes namnet trave för ett tjog långhalm, även råg-elle vetesnegorna på skördefältet räknades i famnar negorna sattes i stackar med en trave (tjog) i vardera, skördens storlek räknades alldrig i lass, utan i travar." Frans Lindberg.
Stäng
|
Beskrivning <itemDescription> |
|
Beskrivning <itemDescription> |
-
"TEXT till Tröskemännen på logen Sädesodlingen har mycket gamla anor, de förlora sig i urtidsmärket och dess första uppträdande kan således ej exakt bestämmas. Men för att menniskorna skulle kunna ti...
Visa hela
"TEXT till Tröskemännen på logen Sädesodlingen har mycket gamla anor, de förlora sig i urtidsmärket och dess första uppträdande kan således ej exakt bestämmas. Men för att menniskorna skulle kunna tillgodogöra sig säden som näringsmedel, måste den undergå en viss procedur, sädeskornen måste först skiljas från strået, och därefter krossas, detta skedde troligen med en sten å en flat och slät stenhäll, och med tillsatts av vatten utrördes den krossade säden till en gröt, som antingen kokades i ett lerkärl och förtärdes som gröt, eller också gräddades på en upphettad sten till bröd. Hur tröskningen, eller avskiljandet av sädeskornen från strået tillgick under sädesodlingen första tider, är väl knappast känt, men under en senare tidsperiod skedde tröskningen på det sättet att djur leddes över den utbredda stråsäden, denna var då troligen utbredd på någon hårt tilltrampad plan med en överyta av lera eller annat lämpligt ämne. Denna metod hade dock en påtaglig risk, djurens exkrementer eller urinutgjutningar fingo ej förstöra säden, men vilka medel som användes för att förebygga detta är ej känt. I Vte Moseboks 25 Cap. 4 vers står det: Du skall icke binda munnen till på oxen som tröskar därav synes att Israeliterna begagnade sig av detta tröskningssätt. Om denna metod användes av andra folk är ej av undertecknad känt, dock torde det ej ha förekommet i vårt land, snare torde det kunna antagas att grova käppar användes för att piska av sädeskornen från axen. När plejelen först kom till användning vid tröskning är ej heller känt, men att den tiden ligger ganska långt tillbaka är ganska säkert. Sädesodling i vårt land börjad som känt är redan i den yngre stenåldersperioden, och utvecklades vidare i bronsåldern, men om slaga eller plejel då användes är knappast troligt snare torde det antagas att sädeskornen avpiskades med käppar. När slagan och plejelen komma i bruk är ej av undertecknad känt. Slagan användes mäst av uppsvenskarna den var något olik plejelen, och den hanterades av den tröskande ej på samma sätt som plejelen. Plejelen torde ha kommet till det sydligare landskapet från Danmark eller Tyskland. Vid rätt behandling av plejelen kunde större kraft inläggas i slagen, än som var fallet med slagan, här i. Skåne sades det att uppsvenskarna ”tröska under örat” d.v.s. slagträet svändes inte över huvudet så som det förekom i Skåne med plejelen. Ordet plejel, eller plöjel, som mera allmänt uttalades hade troligen inkommet från platttyskan, tröskning med plejel var ett ganska styft arbete. Anmärkningsvärt är att det alltid började på på efternatten vid ljus, och slutade vid mörkrets inbrott på kvällen. Detta hade sitt ursprung i en gammal vidskeplig föreställning, att tomtar goenissar och pysslingar ej ville bli störda av plejlarnas dunkande efter mörkrets inbrott eller på förnatten intill midnatt, enär de då voro beskäftiga med sitt arbete till gårdens eller husets fromma, och den bonde som tillät tröskning på förnatten utsatte sig för detta småfolks ovilja och hat, så att de lämnade gården, och det kunde betyda både ohälsa och ekonomisk ruin för bonden. Denna från äldre generationer ärvda tro och föreställning var ej lätt att utrota. Den tilltagande upplysningen har dock till sist fått bukt med denna art av vidskepelse. Tiden för tröskningens början i ottan var olika i de skilda gårdarna, i somliga börjades redan kl 2. på morgonen, eller rättare natten medan i andra gårdar inte börjades förrän kl. tre och i en och annan gård, inte förrän kl. fyra. Ottemad intogs i regel när arbetet pågått ett par timmar, och frukost vid sextiden, denna måltid kallades ”davre” d.v.s. dagvard, sedan fortsatte tröskningen till kl. tio, då lille midda intogs, och sedan middagsmål kl. tolv.
Stäng
|
Beskrivning <itemDescription> |
-
Efter middagen vilades en timmes tid, innan arbetet började igen, mellan kl. 4 och 5 åts middatten (meraften) bestående av en flottemad eller en smörgåsmad, och till denna dracks dricka ur ”pottakruse...
Visa hela
Efter middagen vilades en timmes tid, innan arbetet började igen, mellan kl. 4 och 5 åts middatten (meraften) bestående av en flottemad eller en smörgåsmad, och till denna dracks dricka ur ”pottakrusett”. Under de kortaste dagarna var det också då slut med arbetet på logen, men under längre dagar fortsattes till mörkrets inbrott, efter tröskningens slut för dagen eftersågos djuren, m. m. Kl. 6 eller senast 7 åts kvällsmat, och sedan kröp var och en till kojs, deras sömn var i regel både god och stärkande. I äldre tider blev vårsäden ej bunden i nekar eller kärvar, endast råg och vete bands upp i nekar (negor) med hopvridna band av strån av säden. Vid tröskningen löstes banden upp och negarna breddes ut på logen så att negorna lågo mot varandra ned axen i mitten, när tröskningen varat en stund och axen synes tomma, vändes negorna om med plejelen och foten, och tröskades även på den sidan, därefter togs halmen upp försiktigt och skakaren från kärnor, samt bands ånyo i negor men dessa kallades då ”klippor”, och av dessa bereddes sedan långhalm till taktäckning, men efter denna procedur ändrades också namnet på dem, nu kallades de långhalmskärvar. Alltså negor bleva klippor och klipporna kärvar. Vårsäden behandlades på annat sätt. En sträng lades upp på logen i rikning av husets bredd, så att ena ändan av strängen var vid logporten och andra ändan vid lolämmen på motsatta sidan. Tröskningen började vid ena ändan av strängen och fortsatte till andra ändan, då byttes händerna om på hånolen, hade venstra handen varit överst på hånolen så blev nu högra handen överst, sedan läggan (strängen kallades nämligen lägga) sålunda genomtröskats två gånger var strået fritt från kärnor, då ställde sig tröskemännen en vid vardera ändan av läggan, med utspärrade ben och skakade halmen (rysste) och föste den sedan mellan benen till en ny sträng, sedan togs halmen med en hötjyva (hötjuga) och bars till ett tomt logolv eller annan lämplig plats, och från den säd som då låg på logen rävsades försiktigt kvarliggande strån och agnar, stråna plockades upp och buros till halmen, och agnarna (ajner eller ältar) samlades upp och buros till ett förrådsrum för dessa, det var ett omtyckt kraftfoder för djuren. Sedan skoffades säden till ett hörn på logen denna sädeshög kallades ”drösen”. När drösen väl var undanskaffad lades upp en ny lägga. När drösen växt så att den generade tröskningen företogs kastningen, logen sopades väl ren med en riskvast, och drösen skoffades till mitten av logens sida vid logporten, och hästtäcken hängdes för öppningarna till loggolven, så att sädeskarning ej skulle stänka in i loggolven, en av tröskemännen satte sig sedan på knä vid drösen, och med en vanlig mjölskoffa tog säd och kastade den i en halvcirkel mot motsatta väggen, de tyngsta och värdefullaste kornen slungades då längst fram och de mindre och lättare nådde endast halvvägs och den lätta slösäden kom efterst, och sist kommo de lätta agnarna (Älterna). När hela drösen var kastad, delades de olika skickten upp och buros i säckar eller halmkorgar till luftsmagasinet. Det första skicktet kallades framstänken. Plejelen bestod av tre delar, hånolen, slavolen och hillan, som synes av närståen teckkning. Hånolen var av furuträ och väl putsad och glättad, slavolen var i regel av ask eller ek, hillan var av tjockt läder, och genomborrad för det grova spiket som fäste den vid hånolen så att hillan gled lätt omkring spiket, hånolen var upptill surrad med ståltråd för att ej klyvas av spiken, slavolen var genom ålskinnsrem fästad vid hillan. Varifrån ordet ”ol” härstämmar är ej känt, hån är ju det gängse uttalet för hand, och slav betyder väl slag. Tröskningen utfördes i de större bondgårdarna av husmannen och drängen, och stundom av husbonden och drängen.
Stäng
|
Signering <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Förvärvad .
-
Skapad/Formgiven av Lindberg Frans.
-
Skapad/Formgiven .
-
Förvärvad 1940 av Lindberg Frans.
-
Tillverkad 1940 .
|
Teknik <itemTechnique> |
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
|
Motiv <itemMotiveWord> |
|
Sakord<itemName> |
- målning
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Kulturen |
Källa <url>
|
|