Fyra tolkningar av nkisi nkondi.
Tolkning 1: Etnografen. Nkisi är kraft från de dödas värld som bundits vid en skulptur eller något annat föremål . En rituell specialist kunde kontrollera kraften och utnyttja den för något speciellt syfte. Med ledning av detaljer i utförandet och också hur färger använts kunde åskådarna se vad en viss nkisis syfte var och vilka förmågor den hade.
Man blev frisk från en sjukdom genom att träda i förbindelse med den andliga kraft som orsakade åkomman. Det är teorin bakom en nkisi. I den faktiska terapin innehöll också örtmedicin liksom den personliga kontakten mellan botare och patient och dennes närstående.
Tolkning 3 Historikern. I belgiska, engelska och franska museer berättade föremålen från Afrika för härskarna om de erövringar man gjort och de folk man underkuvat. Minkisi som förvärvats i samband med straffexpeditioner mot revolterande grupper blev krigstroféer som förevisades i huvudstadens museer.
Efter att kolonierna blivit självständiga framställdes krav på att viktiga föremål skulle återföras.Mellan 1975 och 1982 överlämnade det belgiska Kungliga museet för Centralafrika 700 föremål till Nationalmuseet i Zaire. Där upphöjdes de till nationalklenoder. När Laurent kabilas rebelltrupper intog Kinshasa i maj 1997 stals ett stort antal av dessa från museet för att säljas vidare till privata samlare utomlands. De hundra år gamla krigstroféerna som blivit nationalskatter förvandlades till tjuvgods, som snart hade fått ytterligare en identitet, nämligen som internationellt efterlysta museiföremål.
Tolkning 4. Konstvetarens. De sista decennierna av 1800-talet dök afrikanska skulpturer upp i Paris och fångade unga konstnärers intresse. En stor utställning 1907 blev ett avgörande möte med afrikansk konst för Picasso, Braque och Matisse. Intresset spred sig till Brancusi, Derain, Léger, Epstein, Modigliani och många andra. Appolinaire, Breton och Tristan Tzara hörde till dem som byggde upp samlingar av afrikansk konst.
Denna nkisi nkondi är emellertid inte ett konstverk som betingar fantasisummor vid de stora auktionshusen. Den är ett museiföremål. Den vilar i klimatbeständiga och larmförsedda magasin och montrar. Skulle den lämna museet reser den med eskort till en annan lika kontrollerad och säkrad miljö. Konservatorer, intendenter och museets säkerhetsansvarige vakar över den. Denna nkisi nkondi tillhör evigheten, inte marknaden.
(utställningstext)