Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Orig. text: Sliparen K A Rotén hade lämnat in ett förslag avseende någon förbättring till förslagskommittén Förslaget hade fallit kommittén på läppen och man hade beslutat att en belöning skulle utgå. Rotén hade kallats upp till styresmannen som var Sture Edvardsson för att under den barske överingenjören Åke Torudds överinseende mota belöningen. Roténs bugning ligger inte en hovbugning efter. Tiden är sent 1950-tal.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Photo
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Johansson, K-G
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Foto
Fotodatum <presTimeLabel>
1950
Motiv<itemDescription>
Orig. text: Sliparen K A Rotén hade lämnat in ett förslag avseende någon förbättring till förslagskommittén Förslaget hade fallit kommittén på läppen och man hade beslutat att en belöning skulle utgå. Rotén hade kallats upp till styresmannen som var Sture Edvardsson för att under den barske överingenjören Åke Torudds överinseende mota belöningen. Roténs bugning ligger inte en hovbugning efter. Tid...Visa hela
Orig. text: Sliparen K A Rotén hade lämnat in ett förslag avseende någon förbättring till förslagskommittén Förslaget hade fallit kommittén på läppen och man hade beslutat att en belöning skulle utgå. Rotén hade kallats upp till styresmannen som var Sture Edvardsson för att under den barske överingenjören Åke Torudds överinseende mota belöningen. Roténs bugning ligger inte en hovbugning efter. Tiden är sent 1950-tal. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
Nyckelord <itemKeyWord>
Flygindustri
Flygvapnet
Försvaret
Uppvaktning
Motiv<itemName>
Orig. text: Sliparen K A Rotén hade lämnat in ett förslag avseende någon förbättring till förslagskommittén Förslaget hade fallit kommittén på läppen och man hade beslutat att en belöning skulle utgå. Rotén hade kallats upp till styresmannen som var Sture Edvardsson för att under den barske överingenjören Åke Torudds överinseende mota belöningen. Roténs bugning ligger inte en hovbugning efter. Tiden är sent 1950-tal.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.