Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Orig. text: Så här tänkte sig tecknaren Stig Mannerfeldt att det kanske såg ut på Centrala Flygverkstaden på Malmen 1927 när A-hallen (det större vita huset med det välvda taket) var nytt. Vägen bilen färdas på är gamla riksvägen Stockholm-Malmö som gick genom verkstadsområdet till i början av 1940-talet. Vägen i bakgrunden är landsvägen mellan Malmslätt och Vikingstad.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Photo
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Mannerfeldt, Stig
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Foto
Fotodatum <presTimeLabel>
1925
Motiv<itemDescription>
Orig. text: Så här tänkte sig tecknaren Stig Mannerfeldt att det kanske såg ut på Centrala Flygverkstaden på Malmen 1927 när A-hallen (det större vita huset med det välvda taket) var nytt. Vägen bilen färdas på är gamla riksvägen Stockholm-Malmö som gick genom verkstadsområdet till i början av 1940-talet. Vägen i bakgrunden är landsvägen mellan Malmslätt och Vikingstad. Bakgrund: 1911 flögs det f...
Orig. text: Så här tänkte sig tecknaren Stig Mannerfeldt att det kanske såg ut på Centrala Flygverkstaden på Malmen 1927 när A-hallen (det större vita huset med det välvda taket) var nytt. Vägen bilen färdas på är gamla riksvägen Stockholm-Malmö som gick genom verkstadsområdet till i början av 1940-talet. Vägen i bakgrunden är landsvägen mellan Malmslätt och Vikingstad. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
Nyckelord <itemKeyWord>
Flygindustri
Flygvapnet
Försvaret
Motiv<itemName>
Orig. text: Så här tänkte sig tecknaren Stig Mannerfeldt att det kanske såg ut på Centrala Flygverkstaden på Malmen 1927 när A-hallen (det större vita huset med det välvda taket) var nytt. Vägen bilen färdas på är gamla riksvägen Stockholm-Malmö som gick genom verkstadsområdet till i början av 1940-talet. Vägen i bakgrunden är landsvägen mellan Malmslätt och Vikingstad.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.