Tillbaka till sökresultatet

BILDER

Orig. text: Gösta von Porat var vid tiden för materialinköp i Tyskland tygofficer på Flygkompaniet. Bilden från 1921 när von Porat efterträtt Fogman som chef för Flygkompaniet. von Porat blev senare chef i tur och ordning för F3, F4 och F21 med överstes rang. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.

Photo

link to gallery
Upphovsman: <presImageByline>Kilger, Franz
Licens: <mediaLicense> Licens
Typ <itemType> Foto
Fotodatum <presTimeLabel> 1921
Motiv <itemDescription>
  • Orig. text: Gösta von Porat var vid tiden för materialinköp i Tyskland tygofficer på Flygkompaniet. Bilden från 1921 när von Porat efterträtt Fogman som chef för Flygkompaniet. von Porat blev senare chef i tur och ordning för F3, F4 och F21 med överstes rang.
    Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förl...

    Visa hela
Händelse <context>
  • Fotografering 1921-01-01 av Kilger, Franz.
  • Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
Nyckelord <itemKeyWord>
  • Flygvapnet
  • Försvaret
  • Militär
  • Officer
Motiv<itemName>
Orig. text: Gösta von Porat var vid tiden för materialinköp i Tyskland tygofficer på Flygkompaniet. Bilden från 1921 när von Porat efterträtt Fogman som chef för Flygkompaniet. von Porat blev senare chef i tur och ordning för F3, F4 och F21 med överstes rang. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Ämne <subject>
  • Kulturhistoria
Samling <collection>
  • Bild Linköping
Identifikationsnummer <itemNumber>
Rättigheter för metadata <itemLicense> Licens
Källa <presOrganization> Bild Linköping
Källa <url>

Teknisk data