Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Orig. text: Gösta von Porat var vid tiden för materialinköp i Tyskland tygofficer på Flygkompaniet. Bilden från 1921 när von Porat efterträtt Fogman som chef för Flygkompaniet. von Porat blev senare chef i tur och ordning för F3, F4 och F21 med överstes rang.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Photo
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Kilger, Franz
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Foto
Fotodatum <presTimeLabel>
1921
Motiv<itemDescription>
Orig. text: Gösta von Porat var vid tiden för materialinköp i Tyskland tygofficer på Flygkompaniet. Bilden från 1921 när von Porat efterträtt Fogman som chef för Flygkompaniet. von Porat blev senare chef i tur och ordning för F3, F4 och F21 med överstes rang. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förl...
Orig. text: Gösta von Porat var vid tiden för materialinköp i Tyskland tygofficer på Flygkompaniet. Bilden från 1921 när von Porat efterträtt Fogman som chef för Flygkompaniet. von Porat blev senare chef i tur och ordning för F3, F4 och F21 med överstes rang. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
Nyckelord <itemKeyWord>
Flygvapnet
Försvaret
Militär
Officer
Motiv<itemName>
Orig. text: Gösta von Porat var vid tiden för materialinköp i Tyskland tygofficer på Flygkompaniet. Bilden från 1921 när von Porat efterträtt Fogman som chef för Flygkompaniet. von Porat blev senare chef i tur och ordning för F3, F4 och F21 med överstes rang.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.