I september 2001 presenterades den nya brevbärarcykeln i Nyhets Posten, nr 14. Där berättas att cykeln har tysk förlaga.
Cykeln saknar vanliga brebärarväskor utan lastas med blå brevbehållare / lastbärare (blåback / blålåda) i stället. När de blå lådorna på cykeln är tomma hämtar man nya, fyllda färdigsorterade i buntlådorna och ställer in de tomma.
De nya cyklarna tog ett år att utveckla och de prövades och utvärderades av ett femtontal brevbärare under tre månader. Ansvarig i Posten var Lennart Alfons.
Cykeln har en ny typ av cykelstöd som gör att det går att rulla cykeln och ställa den ifrån sig utan att behöva fälla upp och ned stödet. Till blålådorna, lastbärarna, finns även regnskydd. Lösningen med det nya stödet gjorde att cykeln blev något längre i ramen, vilket innebär att man måste kliva av
cykeln för att komma åt posten i framkorgen vilket var en nackdel i villabrevbäring men inte vid utdelning i flerfamiljshus. För villabrevbäringen finns en kortare cykel framtagen, mer lik den gamla.
Cyklarna följer Postens designprogram och ansvarig för dem och samtliga fordon i Posten har Tomas Askenberg varit. Gotland blev först med att byta ut sina gamla cyklar, därefter kom Växjö och Örebro. Totalt levererades sex tusen nya cyklar. De gamla cyklarna skrotades, alternativt skänktes till utvecklingsländer.