Typ <itemType> |
Byggnad |
Datering <presTimeLabel> |
Nybyggnadsår: 1959 - 1960 |
Plats <presPlaceLabel> |
Län: Västerbotten, Kommun: Skellefteå, Landskap: Västerbotten, Socken: Skellefteå socken , Stift: Luleå stift, Församling: Jörn-Bolidens församling |
Titel <itemTitle> |
Bolidens kyrka |
Takform <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Kyrkan är uppförd åren 19591960, efter ritningar av arkitekt Peter Celsing, Stockholm. Celsing, som är en av den svenska modernismens största namn, hade vid den tiden gjort sig känd som en skicklig ky...
Visa hela
Kyrkan är uppförd åren 19591960, efter ritningar av arkitekt Peter Celsing, Stockholm. Celsing, som är en av den svenska modernismens största namn, hade vid den tiden gjort sig känd som en skicklig kyrkoarkitekt som var lyhörd för beställarens önskemål. Och bestämda önskemål hade kyrkobyggnadskommittén i Boliden. De ville inte att den nya kyrkan skulle avvika för mycket från vedertagen kyrkotyp utan få en traditionell utformning. Celsing fick revidera sina ritningar flera gånger innan man var överens om det femte förslaget.
Stäng
|
Byggnadsdel <itemDescription> |
|
Exteriörbeskrivning <itemDescription> |
-
Den kyrka som byggdes fick både starka traditionella drag och tydliga modernistiska drag. Utvändigt påminner den i sin kompakta slutenhet och additiva uppbyggnad av byggnadskroppar om en medeltida grå...
Visa hela
Den kyrka som byggdes fick både starka traditionella drag och tydliga modernistiska drag. Utvändigt påminner den i sin kompakta slutenhet och additiva uppbyggnad av byggnadskroppar om en medeltida gråstenskyrka. Den vita putsen (med marmorkross), det branta koppartaket och de bruntjärade vindskivorna vid gavelröstena är också traditionella drag, liksom de fyrkantiga små fördjupningar på norrfasaden som för tankarna till bomlagshål. Sydfasadens fönstersättning med två enorma fönster som i stort sett saknar omfattning är däremot tydligt modernistisk och ofta återkommande i 1950-talets kyrkor. Sakristiefönstret mot norr som är indelat med breda kraftiga spröjsar är också modernistiskt och utmärkande för Peter Celsing, liksom delar av kyrkans inredning. Kyrkan präglas utvändigt främst av sin slutenhet och av sina rena ytor och linjer utan utskjutande eller dekorativa element. Takfoten är smal och västfasadens höga och smala processionsdörr av koppar är placerad nära fasadlivet, vilket ytterligare förstärker den klossliknande slutenheten. Mot detta kontrasterar den mindre och djupt indragna glasade dörren till vänster, som vanligtvis används som entré till kyrkan, via det invändiga vapenhuset. Byggnadens enda dekoration är tre förgyllda kors i långhusets och korets takfotshörn. Kyrkans yttre har inte förändrats nämnvärt sedan byggnadstiden.
Stäng
|
Interiörbeskrivning <itemDescription> |
-
Till kyrkorummet kommer man via vapenhuset som är inrymt i läktarunderbyggnaden. Kyrkorummet öppnar sig med påtaglig rymd då det höga sadeltakets form behållits även invändigt. Det finns en tydlig vis...
Visa hela
Till kyrkorummet kommer man via vapenhuset som är inrymt i läktarunderbyggnaden. Kyrkorummet öppnar sig med påtaglig rymd då det höga sadeltakets form behållits även invändigt. Det finns en tydlig visuell orientering mot det framdragna koret, vilket förstärks av ljuset från det höga fönstret på södra korväggen och Pär Anderssons mural-målning i alfresco-teknik som sträcker sig i ett band runt korväggarna. Den koloristiska målningen bryter av kyrkans i övrigt rena och avskalade uttryck invändigt. Kyrkans materialverkan är stark. De vitkalkade väggarna med sin textur, den ljusa och varma träpanelen i långhusets tak och på läktarinbyggnaden, den dovare blåmålade träpanelen med tvärgående bjälklag i kortaket, bänkgavlarna som ytbehandlats med bränd järnfärg, samt inte minst kyrkans golvbeläggning samspelar till den strama men ändå starka helhetsupplevelsen. I vapenhus och långhus är den mörka klinkern formad till ett dubbelyxmönster. Vid dopfunten är klinkern axformad och skapar ett optiskt våg-mönster, möjligen som en symbol för de strömmande vatten där de första kristna dopen företogs. I koret ligger hårdbränt helsingborgstegel, ett favoritmaterial hos flera av modernismens kyrkoarkitekter. Golvens mönster utgör en livfull kontrast mot väggarna och taket. De slutna bänkkvarteren bidrar till lugnet och kopplingarna till äldre kyrko-tradition, men placeringen av dopfunten i mitten av kyrkorummet är mer okonven-tionell. Den massiva dopfunten av vit marmor är dock medvetet placerad där för att infallande ljus ska falla på dopplatsen och skapa en vördnadsfull stämning inför dopets innebörd. Betydelsefulla för kyrkorummet är också de modernistiska takarmaturerna. De ger associationer både till samtida gruvlampor och till guldtackor, dvs. det som gjort Boliden känt över världen. Kyrkan inrymmer en del intressanta tekniska installationer. Kyrkan värmdes från början genom att varm luft steg upp från galler i golvet på några ställen (kalorifer). Detta medförde att väggarna kunde hållas rena från radiatorer. Även högtalare på väggarna kunde undvikas när man efter några år försökte göra något åt akustikproblemen genom att installera 16 bänkhögtalare. De används inte idag men utgör en intressant detalj. Det gör även de reostater (dimmers) som finns kvar i källaren och fortfarande reglerar takkronornas ljusstyrka. Interiören har genomgått små förändringar sedan byggnadstiden. Det som påverkat kyrkorummets karaktär mest är renoveringen 1985, då predikstolen flyttades till södra sidan och tre bänkrader togs bort för att skapa en lillkyrka på norra sidan. Samtidigt togs bänkar bort längst bak på södra sidan för att inrymma en ny kapphylla. I synnerhet har demonteringen av bänkar och att dessa har ersatts av lösa stolar skapat ett rörigare intryck.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Producerades i Församling: Jörn-Bolidens församling, Skellefteå socken, Skellefteå, Västerbotten, Västerbotten.
-
Nybyggnad 1959-01-01 - 1960-12-31 av Peter Celsing.
-
Nybyggnad - Kyrkan i sin helhet 1960-01-01 - 1960-12-31 av Evert Lindqvist.
-
Nybyggnad - Sakristia 1960-01-01 - 1960-12-31 av Evert Lindqvist.
-
Nybyggnad - Korparti 1960-01-01 - 1960-12-31 av Evert Lindqvist.
-
Ändring 1962-01-01 - 1962-12-31 .
-
Ändring 1966-01-01 - 1966-12-31 .
-
Ändring - restaurering 1985-01-01 - 1985-12-31 av Olle Forsgren.
-
Kyrkligt kulturminne. 4 kap. KML 1990-04-19 .
|
Fasadmaterial<itemMaterial> |
- Puts, Puts
|
Taktäckningsmaterial<itemMaterial> |
- Plåt - Koppar
|
Stomme<itemMaterial> |
- Murverk
|
Färg <itemColor> |
|
Historiska/ursprungliga kategorier<itemName> |
- Salkyrka
- Kyrka
- Plantyp-Enskeppig
|
Nuvarande kategorier<itemName> |
- Plantyp-Enskeppig
- Kyrka
- Salkyrka
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Kyrka
-
Plantyp-Enskeppig
-
Salkyrka
|
Lagskydd <itemSpecification> |
|
Byggnadsbeteckning <itemNumber> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|