Entré till samlingen <itemDescription> |
-
De tibetanska rullmålningar (thanka) som bär accessionsnumren 1935.50.0811 till 1935.50.0829 utgör en serie om 19 thankas föreställande den tibetanske yogin och poeten Jetsun Milarepas (Rje-btsun Mi-la-ras-pa) liv, från födelse till död (1052-1135). Den förvärvades den 14 februari 1930 i Peking av Gösta Montell för Sven Hedin under den senares sista stora expedition (1927-35). Serien, som uppgavs...
Visa hela
De tibetanska rullmålningar (thanka) som bär accessionsnumren 1935.50.0811 till 1935.50.0829 utgör en serie om 19 thankas föreställande den tibetanske yogin och poeten Jetsun Milarepas (Rje-btsun Mi-la-ras-pa) liv, från födelse till död (1052-1135). Den förvärvades den 14 februari 1930 i Peking av Gösta Montell för Sven Hedin under den senares sista stora expedition (1927-35). Serien, som uppgavs komma från ett av templen i Qingdynastins sommarhuvudstad Jehol/Chengde, kostade 36 Mexikanska Dollar att förvärva. Efter inköpet försågs den i Peking med nya textilramar. Milarepas levnadsöde finns nedtecknat av en av hans närmaste lärjungar, Rechungpa ((1083/4-1161), i en biografi, namthar (rNam.thar), som speglar hans liv fyllt av personliga umbäranden vilka leder honom in på vägen mot religiös insikt. Denna uppnår han genom att utnyttja buddhistiska – tantriska - tekniker; meditation, övningar och försakelser. Milarepa utgör en av grundarna för den tibetanska Kagyu (Bka'-brgyud) sekten. Hans biografi finns överförd till den form av tibetanska thankas som utvecklades för att skildra olika betydande personers biografier. I den återges i kronologisk ordning scener ur den aktuella personens liv. På duken läser man dem från vänster nedre hörn till höger övre hörn. Vad man anser vara originalversionen för denna serie finns i Hemis klostret, ett Drukpa Kagyu kloster i Ladakh och målades mot slutet av 1700-talet. Den serien följer Milarepas liv som det framställs i texten Mila Grubum ”Milarepas Etthundratusen sånger”. Den serie som Etnografiska Museet äger, överensstämmer i allt väsenligt, om än ej i alla detaljer eller i stil, med Hemis-versionen. Den målades sannolikt någon gång under 1800-talet och stilmässigt uppvisar den drag av två östtibetanska måleriskolor; gadri och menri. Serien är utomordentligt detaljerad och utförd med häpnadsväckande precision och konstfärdigehet . Landskapsmåleriet, som berg och moln, uppvisar klar kinesisk påverkan. (HWq 2011-08-26) Referenser: Bachhofer, Joss (Herausgeber): Verückte Weisheit Leben und Lehre Milarepas Edition Shangrila Haldenwang 1986 Chang, Garma C.C. (translated and annotated by): The Hundred Thousand Songs of Milarepa Vols. I-II The Oriental Studies Foundation/University Books New York 1962 Rhie, Marylin M. and Robert A.F. Thurman: Wisdom and Compassion The Sacred Art of Tibet Asian Art Museum of San Francisco and Tibet House & Harry N. Abrams, Inc., Publishers New York 1991 (pp. 242-5, 368-9) Schmid, Toni: The Cotton-Clad Mila The Tibetan Poet-Saints Life in Pictures Reports from the Scientific Expedition to the North-Western Provinces of China under the Leadership of Dt. Sven Hedin Publication 36 Stockholm 1952
Stäng
|