Föremålsanalys – Clara Falk
Kus 112 Slöjd och kulturhantverkets teori och praktik
Ledarskap slöjd och kulturhantverk, VT 2014
Göteborgs Universitet
Föremålsanalys
av Clara Falk
Föremålsanalys – Clara Falk
Kus 112 Slöjd och kulturhantverkets teori och praktik
Ledarskap slöjd och kulturhantverk, VT 2014
Göteborgs Universitet
Inledning:
Föremålet för min analys är en kattun-textil med blomstertryck som finns i Gösta Sandbergs samling
på Världskulturmuseet. Jag drogs direkt till tyget för dess vackra färg och mönster och blev nyfiken på
att ta reda på mer om det. Min kunskap om kattun är mycket liten och jag ville därför fördjupa mig i
ämnet. När det visade sig att just detta tryck traditionellt används i Rättviksdräkten blev jag än mer
intresserad av dess användningsområde och på vad tyget symboliserar när det används.
Frågeställningar:
Varifrån kommer blommönstret som pryder tyget? (fysiska kännetecken, design och
dekoration)
Hur är det tillverkat? (material och tillverkningsteknik)
Hur hamnade Kattuntextilier i Sverige, och hur blev de en del av de svenska folkdräkterna?
(kontext och historia)
Vilka signaler sände denna textil ut till andra människor när den bars? (funktion)
Denna bit är ett provtryck som är en gåva från Eva Jobs. Jag vill se om jag kan ta reda på om
Eva Jobs och Gösta Sandberg hade ytterligare kopplingar till varandra. (kontext och historia)
Teknisk beskrivning:
Föremål:
Enligt inventarielistan är detta en textil med
kattunstryck. Den är en gåva från Eva Jobs i Leksand och
tillhör Rättviksdräkten. Tillverkningsår är 1969.
Inventarienummer:
1998:11:1525
Mått:
49x56 cm
Material och tillverkningsteknik:
Tunn och tät bomull vävd i tuskaft och med tryckt
mönster [1]. Färgen är angiven som ”turkröd”. Röd
kattun var en importvara och tillverkades i Europa, men
kattun har även tillverkats i Sverige [2]. I Sverige använde
man sig av tekniken blocktryckning, vilket gör att jag
förmodar att det är så även denna textil fått sitt tryck [2].
Design och dekoration:
Röd färg har varit svår att få fram, och framförallt har det varit komplicerat att få den att fästa
permanent på bomullstyg. Under 1800-talet i Schweiz började man använda sig av en teknik där
växtfibern gjordes fet med hjälp av olja och sedan betades. Detta skedde upp till 40 gånger och
tillslut fick bomullstyget sin röda färg [3].
Föremålsanalys – Clara Falk
Kus 112 Slöjd och kulturhantverkets teori och praktik
Ledarskap slöjd och kulturhantverk, VT 2014
Göteborgs Universitet
Blommönstret som pryder textilen finns i stora delar av Europa, främst i de nordöstra delarna [3].
Falun hade handelsförbindelser med Österrike, och det var även många kullor från Dalarna som gav
sig av på arbetsvandringar i Europa. Från Ryssland och nordöstra Europa förde de sedan med sig
tyger till sina hemorter [3].
Föremålets funktion:
Just denna bit tyg är ett provtryck, men andra tyger med samma tryck används i Rättviksdräkten.
Eftersom rött Kattun med tryck var en importvara var det dyrt och användes framförallt på
högtidsdagar såsom högmässa, bröllop och då i form av ett förkläde, men även i vardagligare
sammanhang användes tyg med kattunstryck [4]. Då var det dock i form av mindre tygstycken som
halskläden, livstycken eller som detaljer i dräktväskor m.m. [5].
Att visa sin rikedom och status i samhället har varit viktigt genom alla tider. Till ett förkläde går det
åt relativt mycket tyg och det signalerade att här fanns det pengar och rikedom.
Eftersom det användes vid högtider var det också en symbol för fest och högtidlighet, det signalerade
att nu var det inte vardag.
Proveniens och historia:
Textilen är tillverkad 1969 och