Tillverkare: Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö, 1878
SJ B utan nr (1878)
Kunglig vagn nr VIII (1879-1901)
SJ B1b nr 456 (1901-32)
Tillverkade: 1
Bevarade: 1
Byggd som andra klass personvagn av s.k. norrlandsmodell men efter det att den ställts ut vid Världsutställningen i Paris 1878 och belönats med guldmedalj kom den att användas för det kungliga tåget för uppvaktningen, som salongsvagn nr VIII. Vagnen är också byggd i ett elegantare utförande än resten av serien. Först 1901 inregistrerades den som andraklassvagn, med littera B1b och fick ett ledigt nummer, 456, efter en systervagn som blev ena halvan av den 1893 sammanbyggda boggivagnen för kronprinsessan, nr III. Den togs ur trafik 1932 och överfördes till Järnvägsmuseum.
Den s.k. norrlandsmodellen var en helt ny typ av personvagn anpassad för kallare klimat. Istället för direktingång från sidan direkt in i kupén så slapp man snabb nedkylning genom att via öppna plattformaroch gaveldörrar och en korridor längs ena vagnssidan nå kupéerna via skjutbara innerdörrar. För att kompensera utrymmesförlusten gjordes vagnprofilen något bredare. Andraklassvagnarna hade fyra kupéer. Varje kupé hade tre fönster, vilket ger vagnen ett karakteristiskt utseende med tätt placerade fönsteröppningar. Sofforna, avsedda för tre personer, var placerade parvis mot varandra i varje kupé, enligt tidigare tradition. De var klädda med mörkblått kläde och stoppade med tagel och fjäderresårer. Väggarna var klädda med linnedamast och taket med vaxduk. Bagagehyllor av mässing och nät satt över sofforna. Korridoren var klädd med panelbrädor, målade för att efterlikna ljus ek. Vagn 456 har dessutom ädelträarbeten och intarsior. Utvändigt ska denna vagn ha varit blålackerad, annars målades andraklassvagnarna gröna. Färgvalet torde vara gjort med hänsyn till parisutställningen eller tiden som kungatågsvagn. Vagn 456 är mycket välbevarad i inredningen. Den ursprungliga inredningen ger fortfarande intryck av fräschör, så den bör ha använts sparsamt i trafik. Oljegasbelysningen tillkom 1881 med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Vagnen fick tryckluftsledning 1924. Utvändigt är vagnen rödmålad, vilket också är gjort 1924, det år från då denna nyans användes på alla SJs personvagnar, oavsett klass. Vagnen bör ha varit grönmålad innan dess från det att den började användas som andraklassvagn. Färgflagor har lossnat från det panelerade undertaket över plattformarna. Lagerboxar med axlar är utbytta. Vagnen är i samma skick som när den kom till Järnvägsmuseum 1932.