Typ <itemType> |
Utställning |
Datering <presTimeLabel> |
2008-05-14 |
Plats <presPlaceLabel> |
Etnografiska museet, Stockholm |
Beskrivning <itemDescription> |
-
En utställning med fokus på kulturrevolutionen i kina och dess inledning. 19 st propagandaffischer ur museets samlingar (Jan Myrdal, Gun Kessle) och 28 st fotografier av Solange Brand tagna 1966 i Peking. Polsk film från Kina 1966, sv/v, visas stum, ursprungligen visad i fransk TV med fransk kommentar. Ljudslinga med kinesiska tal, revolutionssånger, gatuprotester 1966 m.m. Program: vernissage me...
Visa hela
En utställning med fokus på kulturrevolutionen i kina och dess inledning. 19 st propagandaffischer ur museets samlingar (Jan Myrdal, Gun Kessle) och 28 st fotografier av Solange Brand tagna 1966 i Peking. Polsk film från Kina 1966, sv/v, visas stum, ursprungligen visad i fransk TV med fransk kommentar. Ljudslinga med kinesiska tal, revolutionssånger, gatuprotester 1966 m.m. Program: vernissage med öppnande av Göran Leijonhufvud, visningar Solange, Per-Olow och Karin (pedagog) och föreläsning av Jan Myrdal under inledningstiden. Nysatsning under hösten planeras.
Stäng
|
Publicerad text <itemDescription> |
-
PEKING 1966 Den kinesiska kulturrevolutionen startade 1966. Den var ett försök av Mao Zedong att återta det inflytande i Kommunistpartiets ledning som han delvis hade förlorat efter att ha misslyckats...
Visa hela
PEKING 1966 Den kinesiska kulturrevolutionen startade 1966. Den var ett försök av Mao Zedong att återta det inflytande i Kommunistpartiets ledning som han delvis hade förlorat efter att ha misslyckats med "Det stora språnget". Mao vände sig nu direkt till folket, främst städernas ungdomar. Han uppmanade dem att bekämpa hans politiska motståndare. Ungdomarna organiserades i »Röda garden» och inspirerades med ord om frihet, framtidshopp, ökad jämlikhet och välstånd åt alla. Rörelsen urartade snart i omfattande våldsamheter som har lämnat djupa sår i det kinesiska samhället. Tvångsförflyttningar, splittrade familjer, självmord och lynchningar krävde oerhörda offer. Denna period var dock ungdomsåren för en hel generation. För många som var inblandade i revolutionära handlingar innebar inledningen till Kulturrevolutionen en tid av stor frihet med fria resor, mat och hyra. Kulturrevolutionen, som slutade 1976, betraktas idag officiellt som ett »allvarligt misstag». Maos bidrag till Historien anses till 70 procent vara gott, till 30 procent dåligt. Denna tvetydighet tillåter regeringen att fördöma "de tio förlorade åren" samtidigt som Maos roll som grundare av Folkrepubliken kan upprätthållas. Idag ser Kina framåt. De som aktivt deltog i Kulturrevolutionen bär ofta på en känsla av skam och ansvar. Allt eftersom klyftan mellan rika och fattiga vidgas kan en viss nostalgi efter de ideal som präglade Kulturrevolutionen märkas; ideal som bättre svarar mot Kinas verkliga behov än de som präglar utvecklingen i dagens alltmer »kapitalistiska» kinesiska samhälle. Denna utställning består av två delar: ett urval av Etnografiska museets propagandaaffischer från Kulturrevolutionen och Solange Brands färgfotografier från själva inledningsskedet av Kulturrevolutionen. (utställningstext, Peking 1966 - Kulturrevolutionen inleds, 2008)
Stäng
|
Katalogtitel <itemDescription> |
|
Utställningstyp <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Avslutades - 2008-11-16 .
-
Producerades av Länsikylä, Leif, Günther, Clas, Fletcher, Kate, Leijon, Per-Olow, Brand, Solange.
-
Tillverkades 2008-05-14 - i Etnografiska museet, Stockholm.
|
Utställningsnamn<itemName> |
- Peking 1966 - Kulturrevolutionen inleds
|
Ämne <subject> |
|
Diarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
Källa <url>
|
|