Typ <itemType> |
Byggnad |
Plats <presPlaceLabel> |
Län: Östergötland, Kommun: Norrköping |
Titel <itemTitle> |
NORRKÖPINGS CENTRALSTATION |
Historik <itemDescription> |
-
1866 öppnades bandelen Katrineholm-Norrköping för trafik. Stationshuset i Norrköping, som sammanbyggdes med en trespårig banhall, ritades av A W Edelsvärd och uppfördes av stadsarkitekten Carl Theodor...
Visa hela
1866 öppnades bandelen Katrineholm-Norrköping för trafik. Stationshuset i Norrköping, som sammanbyggdes med en trespårig banhall, ritades av A W Edelsvärd och uppfördes av stadsarkitekten Carl Theodor Malm 1865. Det var ett tvåvåningshus i sten med flacka tak och förhöjda mitt- och sidorisaliter accentuerade av rusticerade hörnkedjor och en kraftigt profilerad takgesims. Mittpartiet utmärks dessutom av en attika med urtavla och torn med flaggstång. Fönsteröppningarna är stora i stationshusets bottenvåning och på banhallens långsidor. Övervåningens fönster varierades med stickbågar, stora rundbågar och små sammankopplade rundbågar, vilket rytmiserade fasaden. Byggnaden har karaktär av nyrenässans. Vissa invändiga ombyggnader genomfördes i samband med att banhallen revs då spårområdet byggdes om, 1899. Under 1900-talet har flera ombyggnader och moderniseringar genomförts. KÄLLA: Beslut - Förklaring om övergång till byggnadsminne, Länsstyrelsen i Östergötlands län, 2003-09-01, Dnr 452-1807-02
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Producerades i Norrköping, Östergötland.
-
Statligt byggnadsminne (SBM). Förordning (2013:558) 1986-08-21 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2001-01-01 .
|
Historiska/ursprungliga kategorier<itemName> |
- Järnvägsstation
|
Nuvarande kategorier<itemName> |
- Järnvägsanläggning
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Järnvägsanläggning
-
Järnvägsstation
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
Anläggningsnamn <itemNumber> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|