Text i dokument <itemDescription> |
-
1968..25'. 19 68.25. forts. § 27. Kongokonferensens protokoll från sammanträdet på 'Kinkenge d. 27-30 juni 191b, §' 4 mom. 5 och § 5.) Smedens yrke och uppgift är väl beskrivna i Efraim Anderssons "Co...
Visa hela
1968..25'. 19 68.25. forts. § 27. Kongokonferensens protokoll från sammanträdet på 'Kinkenge d. 27-30 juni 191b, §' 4 mom. 5 och § 5.) Smedens yrke och uppgift är väl beskrivna i Efraim Anderssons "Contribution A å l'Ethn graphie des Kuta 1, sid. 84-95. Jfr, bild, sid. 91. Till detta skulle jag (missionär John S. Jönsson) vilja relatera ett samtal, som jag hade med en gammal smed i en av mina grannbyar, Louango i Mossendjo distrikt av Franska Kongo i början av 1930 - talet. Jag bad smeden att han skulle sälja sina redskap åt mig för ett museum i Sverige. "Ja, jag kan göra sådana här redskap åt dig". "Nej", svarade jag, "jag vill ha de redskap, som du redan har använt och arbe- tat med och inte nya". "Nej", blev svaret, "dem kan jag inte sälja". "Ja; men, jag vii köpa de använda". "Ja, jag skulle ,j11.kunna sälja dem åt dig, men då får du vänta ett par månader, så att jag hinner göra nya redskap och få dem invigda av (nganga) prästen, sedan kan du få köpa dessa." "I vems kraft smider du?" frågade jag."I flu- gans", blev svaret. Är det så att man även i primitiv religion håller på en succesdon, som inte får bry- tas? Kraften som bodde i hans redskap mås- te först överföras i nya, innan han kunde skilja sig från de gamla. Smeden tillhör- de Tsangi-stammen av den s.k. Ngunu-gruppe (Laman). Litteratur: Efraim Andersson, Contribution l'Ethnographie des Kuta I. Studia Ethnographica Upsaliensia VI, 1953. Ernst Mankar, Bland Kristallbergens folk [ocr]
Stäng
|