Puebloelever efter ankomsten . . .
Pueblo pupils just after arrival . . .
och efter en tids vistelse på skolan.
and after a certain period at school.
Big Horse och hans son Hubbell.
Big Horse and his son Hubbell.
Hövdingarna Little Plume, Buckskin Charlie, Geronimo, Quanah Parker, Hollow Horn Bear and American Horse vid ett besök på skolan i
Carlisle på väg till Roosevelts installationsceremoni i Washington 1905. Chiefs visiting the school on their way to Washington in 1905.
Krigarna återvänder hem, teckning av Alvan Good Boy.
The warriors return home, drawing by Alvan Good Boy (CCHS).
Klassrum och teckningslektion.
Class room and drawing lesson.
Angel de Cora Hon har signerat kortet med sitt indianska namn, ung. ”Molnkvinnan”.
De Cora has signed the card with her Winnebago name “Cloud Woman”.
Alla elever fotograferade framför skolan år 1892. All pupils photographed in front of the school in 1892.
Skolkyrkogården idag.
The school cemetary today. Karin Wästfelt
J.N. Choate (CCHS)
Okänd fotogra (CCHS)
J.N. Choate (CCHS)
J.N. Choate (EM)
Gymnastiksalen. Jim Thorpe ”i startblocken” och Kung Gustaf V överlämnar en OS medalj på Stadion i Stockholm 1912.
The Gymnasium. Jim Thorpe waiting for the starting signal. King Gustaf V handing over an Olympic medal in 1912.
J.N. Choate (CCHS)
J.N. Choate (CCHS)
J.N. Choate (EM)
Okänd fotograf (CCHS)
Frances Benjamin Johnston (CCHS)
Frances Benjamin Johnston (CCHS)
J.N. Choate (EM)
Fotograf okänd (EM)
Fotografiet som propaganda
Fototekniken hade utvecklats radikalt.
På kort tid kunde man nu framställa flera kopior från en glasplåt genom att
använda foto papper med albuminlösning. Fotografiet sågs som en objektiv framställning av verkligheten till skillnad från det målade porträttet.
Fotografen John Nicholas Choate var verksam på Carlisleskolan fram till sin
död 1902. Han arrangerade mängder av foto grafier som visade ”före och efter
situationer” och som Pratt an vände när han sökte ekonomiskt och politiskt stöd
för skolan.
”Före och efter”
På första bilden ovan visar Choate de tre pue blobarnen Mary Perry, John Chaves och Bennie Thomas förskrämt
hukan de. För att understryka ”vildheten” har han täckt golvet med hö och i bakgrunden skymtar ett naturmotiv.
På nästa bild är de tre barnen välkam
made och uniformsklädda. De sitter på
stolar i salongsmiljö med raka ryggar
och stadig blick. Bilden utstrålar värdig
het och förfining i stället för natur och
vildhet.
De äldre representerar ”det gamla”
Choate fotograferade också elevernas
föräldrar när de besökte skolan. Han
placerade dem nästan alltid nedanför
barnen med föremål som skulle repre
sentera det gamla livet.
Bilden ovan visar Cheyenne höv ding en
Big Horse och hans son Hubbell med
natur motiv i bakgrunden och hö på gol
vet. Sonen i skoluni form sitter högre
än fadern, som håller i en pilbåge på
ett onaturligt sätt. Budskapet är tydligt:
Sonen har lämnat det vilda jägarlivet
och ser nu fram mot en tillvaro i det
vita sam hället.
Populära samlarbilder
Efter Sitting Bulls nederlag 1881 och
Wounded Kneemassakern 1890 var
indianerna inte längre ett reellt hot
mot nybyggarna och armén.
Ungefär samtidigt började indianfoto
grafier i heroiserande och nostalgisk
stil massproduceras för en bred publik.
Många fotografer hade egna uppsätt
ningar av kläder, pipor och pilbågar
för att förstärka bilden av ”den äkta
indianen”.
I Choates samlarserie ”Kända hövdingar
som besökt Carlisleskolan” kan man på
baksidan se vilka hövdingar som ingår.
The photo as propaganda tool
The techniques of photography had
developed radically. It was now possible
to develop many copies in a short time
from a glass plate by using photo paper
with an aluminum coating. A photo
graph was seen as an objective depic
tion of reality as opposed to a painting.
The photographer John Nicholas
Choate was employed at the Carlisle
school until his death in 1902. He ar
ranged many photographs that show
ed ”before and after situations”, which
Pratt used when he sought economic
and political support for the school.
“Before and after”
In the above image Choate shows
the three Pueblo Indian children Mary
Perry, John Chaves and Bennie Thomas
squatting fearfully. To emphasize “wild
ness” he has covered the floor with
straw and in the background is a
glimpse of a motif from nature.
The next image shows the three
chil dren wellgroomed and clothed in
uniforms, sitting on chairs in a salon
milieu. They have a steady look and
straight backs. The photo radiates
dignity and refinement instead of nature
and wildness.
Elders representing “the old ways”
Choate also photographed the stu
dents’ parents when they visited the
school. Almost always he placed them
sitting beneath the children with objec
ts representing the old ways.
On the above photo the Cheyenne
chief Big Horse and his son Hubbell are
pictured with a motif from nature in
the background and hay on the floor.
Wearing a school uniform the son sits
higher than the father, who holds a bow
in an unnatural way. The message is
clear: the son has left the savage life of
hunters and gazes into a future in white
society.
Popular collectors’ items
After the defeat of Sitting Bull in 1881
and the Wounded Knee massacre in
1890, the Indians were no longer a real
threat to settlers and the army.
At about the same time photographs
of Indians in a heroic and nostalgic
style were mass produced for a broad
public. Many photographers had their
own set of clothes, pipes and bows to
strengthen the image of “the authentic
Indian”.
In Choate’s series “Famous chiefs who
visited Carlisle school” one can see
on the reverse side which chiefs were
included.
Everyday life at school
Much emphasis was placed on handi
crafts like needlework, carpentry and
metal work. The school had several
types of workshops and even a print
shop where the school newspaper
The Red Man and Helper was printed.
During Pratt’s time at the school
drawing and painting according to
the European tradition were taught.
However, ink drawings depicting
memories and stories from the chil
dren’s home country were done, like
the Comanche boy Alvin Good Boy’s
recurring theme of the warrior society.
Daily life for the students at the Carlisle
school was characterized by a strict dis
cipline with classroom studies, sports,
practical work and church services.
Vardagen på skolan
Eleverna undervisades i att sy, snickra
och smida. Skolan hade flera sorters
verkstäder och även ett tryckeri där
skoltidningen The Red Man and Helper
trycktes.
Under Pratts tid på skolan lärdes
teckning och målning ut enligt euro
peiskt mönster. Dock gjorde ele ver
pennteckningar som skildrade minnen
från hemtrakten, som comanche pojken
Alvin Good Boys teckning av krigare
ovan.
Vardagen på Carlisleskolan prägla
des av en sträng disciplin med klass
rumsundervisning, idrott, praktiskt
arbete och guds tjänster.
Henry Pratt’s feriearbetssystem
Hembesök uppmuntrades inte under
loven. Eleverna deltog i stället i Pratts
system med feriearbete i de vitas hus
håll, verkstäder och jordbruk.
Feriearbetet var också ett sätt att för
bereda eleverna för en framtid i den
vite mannens värld. Lönerna sparades
tills eleverna lämnade skolan för att bli
startkapital i vuxenlivet.
Henry Pratt’s “outing” system
During school vacation visiting home
was discouraged. Instead the students
participated in Pratt’s ”outing” system,
summer job in white house holds, work
shops and farms.
Summer job was also a way to further
prepare the students for a future in
the white man’s world. Salaries were
saved until the students left the school
to form their monetary capital in adult
life.
Konstlärarinnan Angel de Cora
När Pratt slutat som rektor 1904 fick
elevernas ursprung mer utrymme.
Lärare med indiansk bakgrund anställ
des och winnebagoindianen Angel de
Cora blev ansvarig för konst under
visningen.
Under de Coras ledning fick elever
nas indianska identitet en helt ny roll.
Sådana filtar, smycken och pärlbrode
rier som tidigare tagits ifrån eleverna
började nu skapas i konst och slöjd
salarna inför utställningar och för att
säljas.
Art teacher Angel de Cora
After Pratt’s departure in 1904
the students’ background was given
more attention. Teachers with Indian
background were employed and the
Winnebago Indian Angel de Cora was
responsible for art studies.
Under de Cora’s leadership the Indian
identity of the students played a new
role. Blankets, jewelry and bead em
broidery, which earlier had been sys
tematically taken from the students,
were now created in the arts and crafts
workshops for the purpose of exhibi
tions and sales.
Jim Thorpe och idrotten
Utöver konsten och hantverket
var idrotten Carlisleskolans stolthet.
Lovande indianska idrottare rekryte
rades från andra skolor och Carlisles
fotbollslag var mycket framgångsrikt
under 1910talet.
Jim Thorpe (1887–1953) från sac och
foxstammen var den mest berömde
idrottaren. Han var framgångsrik
inom friidrott, amerikansk fotboll och
baseball. Vid de olympiska spelen i
Stockholm 1912 vann han guldmedal
jer i både fem och tiokamp och Gustaf
V utnämnde honom till ”den störste
idrottaren i världen”. Jim Thorpe är
känd som en av 1900talets främsta
idrottare.
Verksamhetens facit
Carlisleskolan var den första skolan
för indianer. Åren 1879–1918 under
visades här fler än 10.000 elever.
Forna elever från internatskolor för
indi aner vittnar om hemlängtan, kul
turellt förtryck och övergrepp, men
också om gemenskap, stolthet och
framgång.
Offer för tuberkulos
Många elever blev svårt sjuka i bl.a.
tuberkulos under sin tid på skolan.
190 elever har fått sin sista vila på
Carlisleskolans kyrkogård.
Victims of tuberculosis
During their stay at the school many
children became very sick with tuber
culosis and other diseases. About 190
students lie in the school’s cemetery.
Jim Thorpe and sports
After the arts and crafts, sports were
Carlisle’s specialty. Promising Indian
ahletes were recruited from other
schools and Carlisle’s football team was
very successful in the decade of 1910.
Jim Thorpe (1887–1953) from the Sac
and Fox tribe was the most famous
athlete. He was successful in track
and field, football and baseball. At the
olympic games in Stockholm in 1912
he won gold medals in both the pen
tathlon and the decathlon. King Gustav
V proclaimed him “the greatest athlete
in the world”. Jim Thorpe is known as
one of the greatest athletes of the 20th
century.
Result of the project
The Carlisle school was the first school
for Indians. Here over 10,000 students
were enrolled from 1879 to 1918.
Witnesses from North America’s Indian
boarding schools speak of homesick
ness and cultural oppression, but also
of fellowship, pride and success.