Flygplanet tillverkades av AB Flygplan, Bromma 1941 och användes av Östra Sörmlands flygklubb, Södertälje mellan 1942-1964.
Hösten 1964 genomgick flygplanet en fullständig översyn. Efter ett haveri med en annan typ av segelflygplan, utfärdade Luftfartsverket ett cirkulär 1964-10-29 där samtliga träsegelflygplan tillverkade före 1946 belades med flygförbud. Boven i dramat var den typ av lim som använts, och nu kristalliserades. Torkade limkulor rullade runt inne i vingarna, och: lät som marackas när man skakade dem. (Jonasson, s. 146.) Många av dessa flygplan kom att eldas upp.
1965 donerades flygplanet till de Luftfartshistoriska samlingarna.
Grunau Baby togs fram i slutet av 1930-talet som ett enkelt segelflygplan avsett för oerfarna piloter. Flygplanet var tillverkat helt i trä, och enkelt till sin konstruktion. I Sverige har ca 100 Grunau Baby flugits civilt, medan flygvapnet använt sig av 31 exemplar. Grunau Baby var numerärt det vanligaste typen av segelflygplan i Sverige under 1940- och början av 1950-talen.
Företaget AB Flygplan kom att licenstillverka 96 Grunau Baby. Den första av dessa var SE-SAZ. Intressant nog står det Granau Baby instansat på den tillverkningsplåt som finns monterad i cockpit.