Personbil, Mercedes Benz 170 V årsmodell 1939.
Registreringsnummer M 24940.
Fyrcylindrig vattenkyld sidventilmotor. Effekt: 38 hk. Toppfart: 108 km/tim. Vikt 1100-1160 kg.
Solexförgasare. Fyrväxlad växellåda. Bosch 6-volt elsystem.
Trycksmörjning, oljepump av kugghjulstyp.
Tvärbladsfjädrar fram, pendelaxel med spiralfjädrar bak.
Hydrauliska bromsar.
På kylargrillen: Skånska Automobilklubbens märke.
Trafikförsäkringsanstaltens förtjänstmärke för 10 skadefria år. 1939. K E Lindahl.
Det var på bilutställningen i Berlin 1936 som Mercedes Benz visade sin nya bil för en stor publik. Bilen skulle tillverkas i stora volymer och bli ett alternativ till de större och lyxigare bilar som man annars byggde.
Beteckningen V stod för ”Vorn ”som betyder front på tyska och den berättade att motorn nu satt monterad framtill. I de tidigare modellerna 130 H och 170 H var motorn baktill som i den ursprungliga Volkswagen. Då stod bokstaven H för ”Heckmotor” som betyder svansmotor
Mercedes bilfabrik bombades under kriget och produktionen fick läggas ned. När det blev fred startade biltillverkningen igen men då gjordes bilen endast i denna modell med fyra dörrar.
Man började även tillverka 170 V med dieselmotor.
Bilen tillverkades ända fram till 1955 och de sista åren samtidigt med den nya modellen 180 med så kallad pontonkaross. Den nya modellen med sina runda och bulliga former kallades ofta för ”Bullmerca”.
Malmö Museers bil och andra av samma modell kunde man se i trafiken ända fram till början av 1960-talet.